Juliane ScholzGraduiertenkoordinatorin & Wissenschaftliche Mitarbeiterin
Kontakt
Dr. Juliane Scholz
Leibniz-Zentrum für Zeithistorische Forschung Potsdam
Am Neuen Markt 1
14467 Potsdam
Büro: Am Neuen Markt 1, Raum 1.13
Tel.: 0331/74510127
E-Mail: juliane.scholz [at] zzf-potsdam.de
Vita
Juliane Scholz (she/her) received her magister degree in Cultural Sciences, Communication and Media Studies and Psychology from the University of Leipzig in 2009. Her doctoral thesis (2014) focused on the professional history of screenwriters in Germany and the USA. She then continued her career as a senior researcher and lecturer at the University of Leipzig.
From 2018 until 2022 she worked as a research scholar at the Research Program for the History of the Max Planck Society (GMPG) at the Max Planck Institute for the History of Science in Berlin. There she investigated the social history of the Max Planck Society as well as the MPG’s relationship to society, economy, and public sphere. Her second book, Transformationen der Wissensproduktion. Eine Sozialgeschichte der Max-Planck-Gesellschaft 1948–2005 (forthcoming) underlines the transformation of professional scientific occupations, the changing contexts of scientific production and work-relations within so-called basic research and the conflicts of scientific and non-scientific personnel throughout the second half of the 20th century.
In December 2022 Juliane joined the ZZF as graduate coordinator and research scholar. Her current research project aims to investigate the establishment of the legal reform of the abortion law (§218) as part of the German unification process.
Her research areas include German, European and US-American social and cultural history of the twentieth century, especially from a comparative viewpoint. She specializes in the history of science organizations, exile and migration studies, professionalization as well as film and media history. Her current research focuses on the the entanglement of knowledge systems, law and gender from postcolonial perspective.
Projekte
-
Forschungsprojekt
Das Projekt eruiert wie die Gesetzesreform 1992 zu Stande kam, die als alternativer Kompromissvorschlag – der sogenannte „dritte Weg“ – vor allem auch von rechtswissenschaftlichen Expert*innen geplant, vorbereitet und mit politischen Akteur*innen...
» zum Projekt
Publikationen
Selected Bibliography:
Transformationen der Wissensproduktion. Eine Sozialgeschichte der Max-Planck-Gesellschaft (1948-2005), Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2024 (forthcoming).
“Whitewashing the Nazi Past: Continuity and Transformation in Scientific Cinematography in Germany 1934–1956” in: Mariana Ivanova and Juliane Scholz (eds.), Science on Screen and Paper: Media Cultures of Knowledge Production in Cold War Europe, New York-Oxford: Berghahn 2024 (forthcoming).
Kolboske, Birgit & Scholz, Juliane: „Personalstruktur im Wandel:, in: Jürgen Kocka, Jürgen Renn, Carsten Reinhardt und Florian Schmaltz, (eds.): Die Max-Planck-Gesellschaft. Wissenschafts- und Zeitgeschichte 1945–2005. Bd. 1. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2024, 556-557. (forthcoming).
„Die Gründung der Abteilung Presse und Öffentlichkeitsarbeit“, in: Jürgen Kocka, Jürgen Renn, Carsten Reinhardt und Florian Schmaltz, (eds.): Die Max-Planck-Gesellschaft. Wissenschafts- und Zeitgeschichte 1945–2005. Bd. 1. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2024 (forthcoming).
"Strategische Wissenachaftskommunikation ab 1990er Jahren", in: : Jürgen Kocka, Jürgen Renn, Carsten Reinhardt und Florian Schmaltz, (eds.): Die Max-Planck-Gesellschaft. Wissenschafts- und Zeitgeschichte 1945–2005. Bd. 1. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 2024 (forthcoming).
“Duplicating Nature and Elements of Subjectivity in The Ethology of the Greylag Goose”, in: Isis 112 (2021) 2, Focus Section on Recycling Research Film, 326–334. doi:10.1086/714755.
„Partizipation und Mitbestimmung in der Forschung. Das Beispiel Max-Planck-Gesellschaft (1945-1980)“, in: Jürgen Kocka et al. (eds.) (=Ergebnisse des Forschungsprogramms Geschichte der Max-Planck-Gesellschaft, Preprint 8), Berlin 2019.
"Re-Configuring the New Women: Female Screenwriters and Street Films in Weimar Republic", in: Networking Knowledge: Journal of the MeCCSA Postgraduate Network, 10. Jg. (2017) H. 2, 32-44, https://doi.org/10.31165/nk.2017.102.507.
„Riezler, Erwin (1873-1953)“, in: Simon Apel, Louis Pahlow, Matthias Wießner (Hrsg.), Biographisches Handbuch des geistigen Eigentums, Tübingen: Mohr Siebeck 2017, S. 239-242.
„Smoschewer, Siegfried Fritz (1894-1944)“, in: Simon Apel, Louis Pahlow, Matthias Wießner (Hrsg.), Biographisches Handbuch des geistigen Eigentums, Tübingen: Mohr Siebeck 2017, S. 261-264.
„Das Metropolis Drehbuch – Ein Beispiel kreativer Zusammenarbeit / The Metropolis Script – An Example of Creative Collaboration“, in: Neuhausen, Hubertus; Bähr, Thomas (Hrsg.), Fritz Langs Metropolis. Eine Ausstellung der Universitäts- und Stadtbibliothek Köln 27.10.2016-20.02.2017 in Kooperation mit Deutsche Kinemathek und Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung, Köln 2016 (Kleine Schriften der Universitäts- und Stadtbibliothek Köln Bd. 42), 54-59.
„Die Methode „Brackettandwilder“ – Drehbuchschreiben im kreativen Team in Hollywood“, in: RabbitEye. Zeitschrift für Filmforschung 9 (2016), https://www.rabbiteye.de/2016/9/scholz_brackettandwilder.pdf.
Der Drehbuchautor: USA-Deutschland. Ein historischer Vergleich, Bielefeld: Transcript Verlag 2016 (=Histoire Bd. 86), zugl. Diss. Leipzig
„A Professional History of Screenwriters in Germany (1910–1945)”, Journal of Screenwriting, 7. Jg. (2016) H. 2, 173-189.
“Ruth Goetz (1880–1965)”, in: Jule Selbo / Jill Nelmes (eds.), Women Screenwriters. An international Guide, Basingstoke: Palgrave 2015, 374f.
“Vicki Baum (1888–1960)”, in: Jule Selbo / Jill Nelmes (eds.), Women Screenwriters. An international Guide, Basingstoke: Palgrave 2015, 375f.
“Thea von Harbou (1888–1954)”, in: Jule Selbo / Jill Nelmes (eds.), Women Screenwriters. An international Guide, Basingstoke: Palgrave 2015, 376-380.
„Der Drehbuchautor in den USA und Deutschland im 20. Jahrhundert. Zur Professionalisierung eines modernen Kreativ- und Medienberufs“, in: Medien & Zeit 30. Jg. (2015) H. 1 (=Themenheft Journalismus, Medien und Öffentlichkeit als Beruf II), S. 17-29, https://www.academia.edu/29737087/Der_Beruf_des_Drehbuchautors_in_den_US....
„Professionalisierung des Drehbuchautors. Hollywood und das kommunistische Europa im Vergleich“, in: Dietmar Müller, Hannes Siegrist (eds.), Professionen, Eigentum und Staat. Europäische Entwicklungen im Vergleich. 19.-20. Jahrhundert, Göttingen: Wallstein Verlag 2014, 298-327.
„Deutsche Drehbuchautoren in Hollywood (1933-1945)“, in: Isabella Löhr; Matthias Middell; Siegrist, Hannes (eds.), Kultur und Beruf in Europa, Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2012 (=Europäische Geschichte in Quellen und Essays, 2. Bd.), S. 61-67, https://www.europa.clio-online.de/essay/id/fdae-1564.
Lehre
Universität Leipzig:
B. A. Kulturwissenschaften:
- Übung „Methoden und Darstellungen der vergleichenden Kultur- und Gesellschaftsgeschichte“ (SS 2011, SS 2012, SS 2013)
- Seminar: „Einführung in die vergleichende Kultur- und Gesellschaftsgeschichte des 19. und 20. Jahrhunderts“ (SS 2014)
- Seminar „Einführung in die Kulturwissenschaften“ (WS 2009/10)
- Seminar „Filmkünstler im Exil“ (WS 2014/15)
Master Kulturwissenschaften:
- Seminar „Kultur als Beruf-Institutionalisierung von Beruf und Kultur in Europa“ (WS 2013/14)
- Doktorand*innen-Kolloquium Kulturwissenschaften (WS 2013/14, SS 2014)
B.A. Kommunikations- und Medienwissenschaft:
- Seminar: „Einführung in die Kommunikations- und Medienwissenschaft“ (WS 2007/08, WS 2008/09, WS 2009/10)
Humboldt Universität zu Berlin:
Institut für Musik- und Medienwissenschaft:
- Forschungsseminar im EU-geförderten Q-Programm „Science in Motion: Filmische und Ikonografische Forschung in der Max-Planck-Gesellschaft“ (WS 2019/20)
Vorträge
Selected Presentations
"At the Intersection of Male Legal Expertise, Body Politics and Women’s Liberation Movement: The Criminal Law Reform of Abortion Paragraph §218 during the German Re-Unification", German Studies Associations 47th Annual Conference, October 5-8 in Montréal, Canada.
"Are we willing to fight for our research?: The Max Planck Society's lobbying and communication strategy during the reforms of the Animal Welfare Act in Germany 1986–2002", European Society for the History Science (ESHS), September 9, 2022, Brussels.
„Transformationen der Wissensproduktion: Personalentwicklung in der Max-Planck-Gesellschaft 1948-2005“, January 19, 2021, Stuttgarter Arbeitskreis für Wissenschafts- und Technikgeschichte, Stuttgart University (online).
„Mitbestimmung in der Forschung am Beispiel der Max-Planck-Gesellschaft (1948-1980), Interdisziplinäres kulturwissenschaftliches Kolloquium, December 8, 2019, Leipzig University.
„Shaping Scientific Personas: The Institute for Scientific Film (IWF) and its Collaboration with the Max Planck Society“, Panel: Science Discourses in Cold War Media and Public Sphere: Recycling Research Films and Institutional Restructuring, October 3–6, 2019, 43. annual German Studies Association Conference, Portland, Oregon.
„Vom Zählen und Vergleichen: Die Personalstatistik der Max-Planck-Gesellschaft“, Arbeitskreis Sozialdaten und Zeitgeschichte, Werner-Reimers-Stiftung, Bad Homburg, September 17, 2018.
„German Filmmakers as Transnational Actors in the US-Film Industry until 1930”, 5. European Congress on World and Global History (ENUIGH), Panel: Transnational Entertainments, Agents, Branches and Networks, 1880s to 1930s, CEU Budapest, August 31– September 3, 2017.
„Queer Identities in Socialist Health Films and Sexual Education Books: Eine andere Liebe”, German Studies Association Conference, September 21– October 2 2016, San Diego, CA.
„Die Paul Kohner Agency als Zentrum für exilierte Filmschaffende in Hollywood: Netzwerke, Akteure und Strategien“, Exil: Zur Marginalität und Zentralität, Jahrestagung der Gesellschaft für Exilforschung, July 1–3, 2016, Aberystwyth University, Wales.
“The Contemporary Genre Film Movement in Germany: A current GERMAN ANGST?”, 5. Annual Screen Industries in East-Central Europe Conference, November 19–21, 2015, Bratislava, Slovakia.
„Die Paul Kohner Agency: Zentrum für Exilfilmschaffende in Hollywood“, Medienhistorisches Forum der DGPUK, November 13–14, 2015, Lutherstadt Wittenberg.
“Youth Rebellion, Popular Hollywood Movies and Rock Music in the GDR in the 1970s: How THE STRAWBERRY STATEMENT Challenged Socialist Cultural Agenda”, German Studies Association Conference, October 2015, Washington, D.C., USA.
“Screenwriters, Dramaturges and Production Units in the former GDR: A Historical Overview on a Complex and Anxious Relationship”, 4. Annual Screen Industries in East-Central Europe Conference, November 28–29, 2014, Palacký University, Olomouc.
„Screenwriting in National Socialist Germany: A Profession between Forced Migration, Inner Emigration and Political Loyalty, 7. Screenwriting Research Network Conference, 17.-19. October 2014, Film University Babelsberg Konrad Wolf in Potsdam.
„Die verlorene Aura des Drehbuchautors in den USA und in Deutschland seit den 1960er Jahren“, Alternative Cinéphilie(n)-Filmkulturen im Umbruch 1945-1989, 2014, Zeitgeschichtliches Forum Leipzig.
„Die Institutionalisierung und Professionalisierung des Drehbuchautors 1920 bis 1933 in den USA und Deutschland“, Interdisziplinäres Kolloquium für Kulturwissenschaften, January 19, 2013, Leipzig University.
“The Professionalization of Screenwriters in Germany in the 20th Century with Side Notes on the American Case”, Second Annual Screen Industries in East-Central Europe Conference, November 22–25, 2012, Masaryk University, Brno.
Organisation/Chair Panel: „Kreative Berufe in der Film- und Fernsehindustrie: Mediale Akteure und ihre Berufs- und Arbeitswelten zwischen Kommerzialisierung und Kultur“, IX. International Summer School of the Research Academy Leipzig am September 20, 201, Leipzig University.
„Die Sozial- und Kulturgeschichte des Drehbuchautors in den USA (1930-1955). Der Kampf um die Anerkennung von Urheber-, Autor-, Vertrags- und Arbeitsrechten“, Arbeitskreis für Geschichte und Zukunft des Urheberrechts, September 15–18, 2011, Humboldt University Berlin.