Pophistory

In der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts wurde vieles, was später als „populäre Kultur“ oder „Massenkultur“ galt, noch als Devianz skandalisiert. Um 1956 wurden diese neuen Ausdrucksformen als Jugenddelinquenz skandalisiert und kriminalisiert.
Zehn Jahre später galt Pop als Inbegriff urbaner Kultur und wurde zur Chiffre für einen gesellschaftlichen Umbruch, der sich in Abgrenzung zur Hoch- und Elitenkultur vollzog. Begünstigt wurde dieser Wandel durch die Demografie, neue Medien, den wirtschaftlichen Aufschwung zuvor marginalisierter Gruppen und eine stärkere Globalisierung der Lebensstile. Der Arbeitsbereich spürt dem Pop in Form einer Zeitgeschichte des Populären nach. Wie beeinflussten politische, wirtschaftliche und gesellschaftliche Veränderungen die Popkultur? Und wie brachte sie selbst Veränderungen hervor? Untersucht werden zum einen transnationale Effekte, die an der Entnationalisierung von Lebensstilen beteiligt waren. Zum anderen wird gefragt, mit welchen regulativen und sozialpräventiven Maßnahmen neuen Sub- und Massenkulturen begegnet wurde.

Forschung

Projekte

Heavy-Metal-Fans in typischer Montur auf Konzertreise in Erfurt (circa 1988)", Photo: BStU

Red Metal. Heavy Metal as an East German Subculture between Conflict and Integration

Nikolai Okunew

Associated PhD project

The global revival of Heavy Metal music in the early 1980s did not stop at the Elbe River. Looked down upon by state media, Heavy Metal fans emerged in every GDR district. In their spare time, almost exclusively dedicated to the collective consumption of music, these groups may have formed the biggest youth subculture in the socialist state.

Die Tödliche Doris, 1983. Photo: Wolfgang Müller, Kirlianfoto1, marked as public domain, details on Wikimedia Commons

Ice Age. The "cold snap" in German (pop-)music since the end of the seventies

Florian Völker

Associated PhD project

At the end of the 1970s, the Federal Republic of Germany was in a state of flux: Economic cuts and social transformation processes fundamentally changed the German working and living environment. The visible corporate failures and the growing, structural unemployment created in the German society permanently signs of perceptible decay and crisis and a widespread awareness of the end of the "boom"-phase. In addition, due to the the "second cold war" the fear of a nuclear war grew stronger and new social movements dynamized.

Ostrock. Change in the role and function of East German rock music since the 1980s

Tom Koltermann

PhD project

In this project, the integration of East German rock music into the capitalist German music business is examined. With the end of the GDR, a large part of the infrastructure of the music scene, such as distribution channels, performance venues and state funding, was lost. This forced change reflects the project. At the same time, the cultural dimension of "Ostrock" is analyzed for the first time in this work.

 

Pophistory

In der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts wurde vieles, was später als „populäre Kultur“ oder „Massenkultur“ galt, noch als Devianz skandalisiert. Um 1956 wurden diese neuen Ausdrucksformen als Jugenddelinquenz skandalisiert und kriminalisiert.
Zehn Jahre später galt Pop als Inbegriff urbaner Kultur und wurde zur Chiffre für einen gesellschaftlichen Umbruch, der sich in Abgrenzung zur Hoch- und Elitenkultur vollzog. Begünstigt wurde dieser Wandel durch die Demografie, neue Medien, den wirtschaftlichen Aufschwung zuvor marginalisierter Gruppen und eine stärkere Globalisierung der Lebensstile. Der Arbeitsbereich spürt dem Pop in Form einer Zeitgeschichte des Populären nach. Wie beeinflussten politische, wirtschaftliche und gesellschaftliche Veränderungen die Popkultur? Und wie brachte sie selbst Veränderungen hervor? Untersucht werden zum einen transnationale Effekte, die an der Entnationalisierung von Lebensstilen beteiligt waren. Zum anderen wird gefragt, mit welchen regulativen und sozialpräventiven Maßnahmen neuen Sub- und Massenkulturen begegnet wurde.

Forschung

Projekte

Heavy-Metal-Fans in typischer Montur auf Konzertreise in Erfurt (circa 1988)", Photo: BStU

Red Metal. Heavy Metal as an East German Subculture between Conflict and Integration

Nikolai Okunew

Associated PhD project

The global revival of Heavy Metal music in the early 1980s did not stop at the Elbe River. Looked down upon by state media, Heavy Metal fans emerged in every GDR district. In their spare time, almost exclusively dedicated to the collective consumption of music, these groups may have formed the biggest youth subculture in the socialist state.

Die Tödliche Doris, 1983. Photo: Wolfgang Müller, Kirlianfoto1, marked as public domain, details on Wikimedia Commons

Ice Age. The "cold snap" in German (pop-)music since the end of the seventies

Florian Völker

Associated PhD project

At the end of the 1970s, the Federal Republic of Germany was in a state of flux: Economic cuts and social transformation processes fundamentally changed the German working and living environment. The visible corporate failures and the growing, structural unemployment created in the German society permanently signs of perceptible decay and crisis and a widespread awareness of the end of the "boom"-phase. In addition, due to the the "second cold war" the fear of a nuclear war grew stronger and new social movements dynamized.

Ostrock. Change in the role and function of East German rock music since the 1980s

Tom Koltermann

PhD project

In this project, the integration of East German rock music into the capitalist German music business is examined. With the end of the GDR, a large part of the infrastructure of the music scene, such as distribution channels, performance venues and state funding, was lost. This forced change reflects the project. At the same time, the cultural dimension of "Ostrock" is analyzed for the first time in this work.