Florian
 
Völker
Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Contact

Florian Völker

Leibniz Centre for Contemporary History
Am Neuen Markt 1
14467 Potsdam

Office: Am Neuen Markt 1, room 2.17b
Phone: 0331/28991-27

Email: voelker [at] zzf-potsdam.de

Vita

since 03/2023
Research associate at ZZF Potsdam in Dep. III

October 19, 2022
Successful defense of the dissertation thesis at the University of Potsdam

07/2022 – 02/2023
Research associate at ZZF Potsdam in Dep. III

08/2021 – 03/2022
PhD Fellow on a ZZF scholarship 

10/2017 – 07/2021, 04/2022 – 06/2022
Associated PhD candidate at the Centre for Contemporary History Potsdam
(First Supervisor: Prof. Dr. Frank Bösch, Second Supervisor: Prof. Dr. Annette Vowinckel)

08/2018 – 07/2021
PhD Fellow on a scholarship by the Hans Böckler Foundation

08/2017 – 10/2017
Scholarship from the Centre for Contemporary History Potsdam for the development of a PhD project to the 'cold snap' in German pop music since the late seventies

10/2013 – 04/2017
Studies of contemporary history at University of Potsdam, M. A. degree

10/2007 – 11/2013
Studies of history and religion at University of Potsdam, B. A. degree

born 1987

Projects

Publications

Monographs

Kälte-Pop. Die Geschichte des erfolgreichsten deutschen Popmusik-Exports, DeGruyter: Berlin/Boston, [Nov. 2023].

 

Editions

Lost in Transformation. Pop und Identität in unsicheren Zeiten, in: Zeitgeschichte-online, Januar 2023, https://zeitgeschichte-online.de/themen/lost-transformation-pop-und-identitaet-unsicheren-zeiten (together with Nikolai Okunew und Tom Koltermann)

Projektgruppe des Belziger Forums e.V., Bad Belzig (Hrsg.): Jüdisches Leben im ländlichen Raum. Spurensuche in der Region Belzig 1933 - 1945, Berlin 2019.

 

Articles

„Cold Pop: How West German Pop Culture Began to Embrace the Modern World“, in: Agnes Arnd / Kerstin Maria Pahl (Hrsg.): Capitalist Cold. On Callousness and Other Economic Emotions in Europe and the United States, Routledge: London, [spring 2023].

„Cold Pop. The revival of the 'cold conduct' in German pop music“, in: Christofer Jost (Hrsg.): Beyond Style and Genre. Aesthetic Concepts in Popular Culture, Waxmann: Münster/New York, [spring 2023].

 

Online Articles

„Freakazoid!. Pop-Metafiktion fürs Vormittags-Programm“, in: Zeitgeschichte-online, Februar 2023, https://zeitgeschichte-online.de/film/freakazoid.

„Fiesta Mexicana und Samba de Janeiro. Konstruktionen ‚fremder‘ Kulturen in der deutschen Popmusik“, in: Zeitgeschichte-online, Januar 2023, https://zeitgeschichte-online.de/themen/fiesta-mexicana-und-samba-de-janeiro.

„The cold German: The thermo-aesthetics of Kraftwerk. On the Obituaries on Florian Schneider“, in: Pop History Blog, 19.05.2020, https://pophistory.hypotheses.org/3378.
(German version also on Zeitgeschichte Online, 11.05.2020, https://zeitgeschichte-online.de/node/58187.)
 
„‘Für mich war Fotografieren immer Politik und politischer Kampf‘. Ein Interview mit dem Fotografen Paul Glaser in Berlin“, in: Visual History, 25.05.2015, www.visual-history.de/2015/05/25/fuer-mich-war-fotografieren-immer-politik-und-politischer-kampf.
 

 

Reviews and Reports

Review: Jeff Hayton: Culture from the Slums. Punk Rock in East and West Germany, Oxford 2022, in: sehepunkte 23 (2023), No. 2 [15.02.2023], http://www.sehepunkte.de/2023/02/36815.html.

Together with Nikolai Okunew: TINA. Die unvollendete Befreiung einer Pop-Ikone, review of the documentary "Tina" (directors: D. Lindsay & TJ Martin, USA 2021), in: Zeitgeschichte-online, 09.06.2021, https://zeitgeschichte-online.de/film/tina.

Review: : Krautrock transnational. Die Neuerfindung der Popmusik in der BRD 1968–1978. Bielefeld 2016 / : Krautrock. German Music in the Seventies. Ann Arbor 2016, in: H-Soz-Kult, 14.09.2018, www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-26305.

Conference report: The Afterlives of National Socialist Film, 20.04.2018 - 21.04.2018 Potsdam, in: H-Soz-Kult, 25.06.2018, www.hsozkult.de/conferencereport/id/tagungsberichte-7766 (gem. mit Julius Redzinski).

Lectures

· „'Ich tanze für den Untergang, ich bin nicht dagegen.' Apokalyptische Euphorie in der deutschsprachigen New-Wave Bewegung“, Online-Conference: „Hurra, die Welt geht unter“. Katastrophen und Krisen in der Populärkultur, 17.11. - 19.11.2022. Flyer.

· "Zur Reanimierung der 'Verhaltenslehren der Kälte' in der bundesdeutschen (Pop-)Musik", Conference: Cool Retro Camp Trash. Aesthetic Concepts in Popular Culture, 03.05. - 05.05.2018, Zentrum für Populäre Kultur und Musik der Albrecht-Ludwigs-Universität Freiburg. Program.

Media

Interviews

„Die Neue Deutsche Welle im historischen Kontext“, Radio-Show „Die Profis“, on Radio Eins, 23.07.2022, to the interview

Salpius, Daniel: „Bauhaus ist Punk!“, in: Mitteldeutsche Zeitung, 15.08.2019, S. 10.