CHAPTER 12

THE FETTERED MEDIA
CONTROLLING PUBLIC DEBATE

Simone Barck, Christoph Classen
and Thomas Heimann

Twentieth century dictatorships have been distinguished by the
manner in which they can avail themselves of the technical and
cultural potential of methods of mass persuasion. Using modern
media, they perpetuate their rule and instrumentalize and establish
hegemony through institutionalized ideologies. Societies of the
“Soviet type,” such as the GDR, generally fit this description. Dur-
ing the GDR’s existence, the SED party and the state apparatus uti-
lized traditional and modern forms of mass media and their
institutional, substantive, and argumentative forms of control to
secure and further their power. The media’s potentially stabilizing
effects are obvious, and have been remarked upon by authors who
subscribe to totalitarian theories of rule? as well as by representa-
tives of more critically oriented theoretical models.? While the for-
mer focus on aspects of centralized control and analyze the
processes by which the state can implement canonized points of
view to the exclusion of dissenting opinions, the latter emphasize
those aspects of centralized forms of media that are “seductive,”
and capable of mobilizing the masses. Both perspectives are not
necessarily exclusive, and are in fact interdependent.*

The historical “modernity” of the GDR as a particular form of
dictatorship cannot be captured exclusively in these terms. Meth-
ods of media control were not just highly functionalized and
orchestrated from above. Instead, media politics in the GDR were




214 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

complex and ambiguous, composed of different, and at times, con-
tradictory elements such as planning, control and pzt‘rty evalug-
tion. The result of these policies was the appearance of CEHSOTSl}lp
without censors.” By establishing certain standards of behavior
and other mechanisms of control, the state and 'the party co.u%d_ del-
egate censorship downwards to journalists, artists, and politicians.
These individuals became in the process both rulers and the r.uled,
integrated as they were within the a pparatus of power anq simul-
taneously faced with the representations of social reality they
encountered on a daily basis. ‘

At the same time, claims to “totalitarian” rule in ev1tab1¥ l'e'ad to
questions about their actual limits, and point to th.e possibility of
resistance, the existence of oppositional or cont_radlctory c.ie\felcp-
ments, and the significance of internal conflicts inherent within the
system itself. These contradictions stem largely from the fgct' that
media have unintentional results that are often extremely dlfﬁcul‘t,
if not impossible, to control. In the following essay, t.he authors will
describe the mechanisms of regulation and control in the GDR and
analyze the influence of West German media in the.Eas.t to discuss
the dimensions of control, resistance and transgression in East Ger-
man press, radio, TV, film, and literature.®

Instruments of Regulation and Control

Not only the GDR press, but East German radio, television, filrr}, as
well as publishing and the book trade were :?ll centrally organized
monopolies. Producing and distributing their products on a lar_ge
scale, they were part of a differentiated, complex system of manip-
ulation and regulation that secured claims to total control through
various means. Within this complex, roughly four different systems
of rule can be distinguished: first, the practice of repressive per-
sonnel policies and restrictive recruitment; second, the estai?llsh-
ment of a centrally organized institutional structure wnh. a
multilevel planning system; third, the distribution of current topics
and programs as well as the regulation of langu.age (so-called
weekly “arguments”); and finally methods of surveillance through
censorship and Stasi activities.”

Radio and Television

East German radio and television stood under a particularly strict
system of party control. In the immediate aftermath of the collapse
of NS rule, the Soviet military administration in Germapy (SVAG)
had subjected radio to a system of censorship and review before

The Fettered Media 215

and after broadcasting (pre- and post-censorship). These authori-
ties gradually transferred responsibility for radio into German
hands until 1949,

In 1952 a “State Radio Committee” was established within the
Council of Ministers (SRK) which was based on Soviet models. This
committee replaced the previous general board of management and
became the central instrument of control for radio, and until 1968
for television as well.® At the same time the federal states had to give
up their own stations and cancel their own programming, thereby
reducing them to mere regional studios. They were replaced by three
centralized programs, produced by so-called “cross-sectional” edi-
tors. All of these measures were aimed at securing effective control
of the media. But radio became less popular due to omnipresent
political propaganda and the uniformity of programming. Starting in
spring 1953, therefore, the state reversed some of these measures.
Programming was reorganized along more horizontal lines with
three relatively independent stations, forming a stable organization
that was to remain in place from 1956 until the GDR’s demise.?

The Planning System, set up as early as 1950, was an important
instrument in the concrete realization of specific programming. In
conjunction with the Division for Press and Television, the SRK laid
out guidelines scheduling programming up to six weeks in
advance. According to the rules established by the “Central Guide-
lines,” the editors were to draw up their own programming in con-
junction with the SRK, which then had to approve the contents.
This mid-range planning was supplemented by short-term sched-
uling that had to be approved two weeks before programs were
aired. The amount of air time that editors actually had at their dis-
posal was therefore very limited.1°

Another important means the SED had at its disposal to trans-
form radio into an instrument of rule was personnel policy.
Appointments were linked to ideological criteria. In the years
1949-1952, radio saw a comprehensive purge that removed “class
enemies and questionable elements.” Those affected were many
former western emigrants in leading positions accused of the “Eng-
lish disease” (i.e., liberalism and pluralistic tendencies) or “ideo-
logical negligence” (i.e., criticism of conditions and developments
in the GDR or the Soviet Union and the use of Western sources).!!
These measures also affected numerous lower-level employees,
technicians, and musicians, who refused to move to the Eastern
sector of Berlin or who displayed any disdain at all for Stalinist
policies. These steps were typical for the period, related as they
were to the SED’s restructuring as a “party of the new order” and
to the Stalinist purges. Their scale nevertheless illustrates how sig-



216 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

nificant the party thought of journalists as “functionaries of the
working class.”

Starting in the 1960s, such “harsh” disciplinary actions were
replaced with a system of punishments and rewards aimed at inte-
grating journalists into the ruling apparatus. Well into the 1980s the
party punished any straying from the official line, nonconformist
thought, or “moral lapses” with sanctions that had potentially dam-
aging consequences. Nevertheless, criminal prosecution or public
humiliation of suspected offenders were more the exception than
the rule. Instead, the party actively promoted conformity in an
attempt to avoid public controversy, and officials sought to steer
individuals in the right direction through preventive “career talks.”'*

The recruitment and socialization of a new generation of pro-
fessionals was another element of the party’s personnel policy that
subordinated radio to the ruling party. Starting in the 1950s,
almost all journalists had to complete their studies at Leipzig Uni-
versity.!3 Admission was limited, while ideological concerns took
center stage. This emphasis on indoctrination stood in direct con-
flict with demands for more objective qualifications. The state
determined individual career paths and job choices once studies
were completed.}* Journalists’ ideological leanings also played a
key role in their relationship to the party and other organizations.
At least two thirds of all journalists were members of the “Associa-
tion of East German Journalists” (VDJ).!> A large percentage also
belonged to the SED and could be directed through party groups.
The threat of party hearings often squelched potential criticism at
a very early stage.'®

Hindered structurally by these mechanisms, opposition and dis-
sidence could not easily find expression in East German radio. But
even those journalists who toed the party line were not always
capable of recognizing and following the intentions of party lead-
ers. To meet this need, weekly “arguments” were organized by
leaders of the party’s agitation division starting in 1952. Officially
these meetings, which all of Berlin’s chief media editors attended,
were designed to provide answers to recent debates and contro-
versies. In reality, however, the meetings functioned as instruments
for the creation of binding rules of discourse, identifying those sub-
jects considered off limits as well as those issues the party wished
to emphasize. Supplied with detailed specifics and formal rules of
procedure, editors were charged with realizing these goals in their
programming, even if these specifics were euphemistically deemed
mere “recommendations.”!”

As these examples illustrate, East German media manipulation
was not based on pre- or post-broadcast censorship in a classical

The Fettered Media 217

sense. The reasons for this practice are obvious: the range of media
available in an industrialized society made wide-ranging censor-
ship impossible. Such censorship was unnecessary, since the lack of
political independence and the effectiveness of preventive mea-
sures made direct censorship superfluous. Concentrated efforts
from above were seldom necessary.!8 The one exception to this rule
were the church newspapers, because they were removed from
open political influence. At the same time, however, a complex sys-
tem of permanent controls secured the preventive effects of most
indirect methods of rule.

The role of the state security system in the media remains
unclear.” Officially the Stasi was responsible for the “operative secu-
rity” of all technology, such as the prevention of acts of sabotage
against radio transmitters or newspaper presses. The Stasi was not
generally responsible for substantive issues, unless printing mistakes
or broadcasting errors were interpreted as deliberate acts. The most
important means of control at their disposal was the “political-oper-
ative” subordination of personnel carried out at two different levels.
Employing methods similar to those implemented in other institu-
tions, the Stasi upheld official contacts to “leading cadres” and also
worked with unofficial informants. A 1969 directive that called for
the examination of journalists for “ideological lapses,” “the spread of
oppositional views,” or questionable “moral behavior” was probably
related to events surrounding the Prague Spring.°

Printing and Publishing

Books belonged, as did newspapers and magazines, to the so-called
“basic needs of the population,” and thus were supported by con-
siderable state subsidies. Starting in the 1960s, a specialized pub-
lishing system consisting of about eighty different publishing firms
produced 6,000 titles per year, with about 1,200 in the non-fiction
category. The State Commission for the Arts, much hated by pro-
ducers for its dogmatic and often incompetent decisions, was abol-
ished in the reforms following the events of 17th June 1953. The
responsibilities for central control and direction were taken over by
the Ministry of Culture in January 1954. In a complicated process
that extended over a number of years, an independent Office for
Literature and Publishing, created in 1951, emerged.?' Still part of
the Ministry of Culture in 1956, it became the Chief Administration
for Publishing and the Book Trade by 1963. With a staff of a few
dozen it planned and controlled the production, distribution, and
reception of books until the fall of the East German state. Its chief
instrument of control was the five-year and one-year plans which
established various cultural “themes” and “accents.”




218 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

The most important measure at the disposal of the Hauptver-
waltung was the so-called “reviews.” The word Begutachtung was
an invention of real-existing socialism and stands for the censor-
ship that had been officially banned by the consti_tutiorz. These
reviews applied to all areas of publishing, from children’s books
and educational materials, to novels, poetry, dramas, and even cal-
endars.?? The complex process of covert censorship was termed the
“printing approval process.” It followed the establisl:led rules of cul-
tural politics, that is it demanded socialist—realie:.t literature f91[ow
party lines. Decisions were based on an “aesthetics Pf the' c_hmf:e .of
subject matter and heroes,”?® while literature with militaristic,
pornographic, “decadent,” or “modernist” content and form was
forbidden. The ZK division responsible for culture and science, the
SED’s representative in this area, provided the necessary political
and ideological guidelines.

Conflicts did occur between politics, ideology, and the economy
when state-sponsored literature — such as the so-called factory
reports — had to be pulled because of their realistic portrayal of
actual working conditions. Some stories were canceled when
apologetic or affirmative literature proved to be economically less
than lucrative. These tensions attest to the contradictions between
“planning and censorship.”?* .

The print media were constantly plagued by shortages in the
paper and printing industries. Problems worsened dramatlcally
starting in the 1970s. The GDR did have a high number of pub‘h-
cations relative to its population, but the state could not meet its
printing demands to produce daily and weekly newspapers and
illustrated magazines. In the mid-1980s, for instance, the popular
journal Wochenpost could not fill its 100,000 orders.?

The Film Industry

In order to control the complicated processes involved in film-mak-
ing the state had created central direction and control agencies in
1949. These soon proved to be extremely ineffective in maintaining
the industrial and technical infrastructure, implementing political
strategies, planning, realizing and controlling production, and in
distribution.26 Hampered by excessive bureaucratic centralization
and rigid ideological norms, film production sank in the years 1952
and 1953. Studios produced only six and then eight films per year.

In the wake of the June 1953 crisis, the Chief Office for Film (HV
Film) was created in the newly founded Ministry for Culture. This
office was responsible for the development of yearly production and
“thematic” guidelines for projects. It could thus control the content
and form of studio productions (for feature-length movies, docu-

The Fettered Media 219

mentaries and shorts, popular scientific movies and animated films)
made under the DEFA monopoly (Deutsche Film Aktiengesellschaft).
These plans also had to be approved by the Politburo. Special sec-
tions of the HV Film reviewed specific film projects in conjunction
with the Central Committee, handed out licenses for filming, set the
number of copies for each film and even regulated the number of
allotted cinema showings. When films had particularly political mes-
sages, such as the two-part, feature-length movie on the Communist
hero Ernst Thidlmann, representatives of the Politburo even
“reviewed” the scripts and the films. The Division for Agitation in the
SED’s Central Committee was generally responsible for the cinematic
weekly news show “The Eyewitness,” as well as for documentaries.
This division also supervised the distribution of films in conjunction
with the Distribution Commission. HV Film finally was co-responsi-
ble for the different divisions within the state broadcasting system,
such as the dramatic arts (two-thirds of all DEFA films produced in
the 1970s and 1980s were made-for-TV movies).

During the 1950s, the different studios developed a system of
control and review to guide them in searching for material and in
evaluating future film projects. These procedures involved a com-
plicated process of checks and negotiations between artists and the
control agencies of the studios on the one hand and with the film
agencies and responsible party divisions on the other. Borrowing
from practices established in the theater, studios making feature
films and documentaries (as well as different divisions of televi-
sion) hired “politically reliable” dramaturgs. In their central posi-
tions within the studios, these dramaturgs could ensure a high
degree of pre-broadcast censorship. Projects were looked over by
the studio leadership before being sent to the HV Film for “review.”
In cases of particular political significance, these sessions could
even take place in the presence of ZK members.

The centralized nature of film production and distribution
included many different factors and the Ministry of Culture was not
the sole administrative control agency. The HV Film had to coop-
erate with other ministries and agencies, and work through party
channels up to the highest levels of the leadership. This influenced
the availability of financial and technical resources, the training of
artistic and technical personnel, as well as the support of compe-
tent bureaucrats within the film agencies. Such procedures not only
had an impact on marketing strategies, but also determined how
movie theaters were equipped and films distributed. Lastly this
structure also guided mass produced works in community centers
and film clubs, party and mass organizations, and even interna-
tional cultural exchanges.




220 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

Western Media Influence

The role which Western media played in the S}DR Ca:1 harftlly be
over-emphasized, since it constituted a kind.of :,se‘cond me.dla that
constantly influenced and subverted the “first e, ofﬁcmli GDR
media. Consequently, GDR media were increasingly forced into a
defensive position vis-a-vis their challenge_rs from the Wt_ast that
belied their public claims to superiority. Thl.S .“Flouble mec_ila land-
scape”?’ permanently undermined the credibility of SED informa-
tion policies and strengthened popular acceptance of Western
media. Despite the party’s elaborate and compllc_aFed process of
control, the SED was constantly in an inferior position. Fnstead of
setting their own agenda, they were forced to_respond to issues anFl
measures established by the Federal Republic.?® The roots of t‘l'IlS
defensiveness were to be found East Germany’s unique. situation
that set it apart from all other communist-ruled systems in Central
and Eastern Europe. In spite of claims to the contrary, the state
never had a monopoly of the media in the GDR. It is commonplace
to note that radio waves and satellite signals transcend borders.

Decisive for the situation in the GDR was that the Western
media did not have to overcome cultural or language barriers.?® It
was a daily habit for most GDR citizens to inform themselves‘ about
the West, but also about their own country, from a variety of
sources. They took divergent, and often contradictory pieces of
information and pieced thent together to form a whole.*® West F}ler-
man television and radio programming occupied a centra:l position
in this process, because they offered valuable information abo‘ut
the West that citizens could not obtain otherwise due to the restric-
tions on travel. Western sources also reported on those events ’and
processes in the GDR that went unreported in the East.. Pemeptl?ns
about the West were not exclusively formed by 1nf9rmatson
gleaned from the media, however. Reports from people with travel
permits, memories of life before the Wall, and other sources of
information also played an important role.

No official data exist concerning the spread or acceptance of
Western radio programs in the GDR. But the audience-share
reached by GDR stations can allow us to speculate gbout the lglrge
dissemination and acceptance of Western programs in the East.”! In
the early years of television, in the late 1950s, a'pproximately 60
percent of GDR citizens could theoretically receive Western prc;a
gramming. In the 1980s this number had risen to 80 percent.
Only the northern-most areas of East Germany around Rostf)ck and
southeastern areas near Dresden remained unable to receive pro-
gramming, and these regions were therefore popularly referred to

The Fettered Media 221

as the “valleys of the clueless.” West German radio could be
received in wide areas since the 1960s. The actual use of Western
media was widespread at all times.** In the Federal Republic, on
the other hand, due to technical difficulties, only about 15 percent
of all households could view GDR television. And only a small
minority (16 percent) actually took advantage of this opportunity
daily or several times a week.?%

From the beginning, competition between the Federal Republic
and the GDR was carried out on the air. During the Cold War both
sides sought to win over the population of the other side and to dis-
credit their “opponents” by often highly exaggerated propaganda
claims.®® Nevertheless, the West soon gained an advantage, while
East German media were increasingly forced into the defensive.
This defensiveness not only characterized the provision of the nec-
essary technical infrastructure, but also forms of programming and
their conceptualization, as well as program content.

The government was repeatedly forced to mobilize extra
resources to stop Western stations from supplying the East with
programming, or receiving better quality signals than GDR pro-
grams. The forced expansion of television in the East was also
linked to previous developments in the Western zones.3” The GDR
was continually behind — whether in broadcasting technology, the
number of receivers in use, or in the implementation of new stan-
dards such as FM radio, stereo, or color television — and always try-
ing to catch up with the “big brother” in the West who continued to
set the standards.38

The situation regarding program content was marked by similar
difficulties. In TV’s early years, producers could hardly make enough
shows to meet demand. Producers in the Federal Republic solved
this problem by distributing the burden of the first state television
channel among the members of the federally structured ARD net-
work (Arbeitsgemeinschaft der offentlich-rechtlichen Rundfunkanstal-
ten der Bundesrepublik Deutschland). In the GDR television was
centralized for political reasons. Although GDR TV aired the first
official test program a few days before that of its competitor in the
West (21 December 1952, as opposed to 26 December 1952), the
transition to regular programming took place a full year later than in
the FRG.* It was October 1969 before the GDR could implement a
second television channel (the FRG already had three channels), and
it still did not possess the necessary production capacities.4

Many GDR television programs, especially in the area of light
entertainment, copied successful West German formats (that were
in turn often copies of successful American shows). But political
programs also often borrowed formally from West German models.



222 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

Thus the news program Aktuelle Kamera was based on the West
German Tagesschau; the roundtable discussion entitled “Meeting
Point Berlin” with foreign journalists copied Werner Hofer’s “Inter-
national Breakfast”; the critical news show Prisma*' had both
Panorama and Report as spiritual godfathers, while Karl-Eduard v.
Schnitzler’s famous “Black Channel™? also had a western precursor
— “Red Spectacles” by Thilo Koch.*

Just how much the hegemony of the East German media was
undermined by the West becomes even more clear when considering
the level of content. The bloody repression of the Chinese student
protest movement at Tienamen Square in summer 1989 was at first
not noted in the GDR media, But a large portion of GDR citizens was
informed about events through Western television or radio. In reac-
tion to Western coverage, GDR media attempted to interpret the
event as a victory over “counter-revolutionary forces.”#* This reac-
tion probably led the East German public to question the credibility
of GDR media further. In any case, the state’s continued claims to an
absolute information monopoly had grown absurd. East German
reporting was continually forced to react implicitly or explicitly to
Western sources, although the media often used vague formulations
to avoid directly quoting the West.*

SED media policy was faced with an additional problem: the
goal of “mass solidarity” could not be achieved by programs with
political-ideological content. In other words: entertainment and
advice shows — which at least formally had little ideological con-
tent — enjoyed the highest ratings, while propaganda broadcasts
such as the “Black Channel” had a limited viewership that contin-
ually declined over time. Their formal and empty nature was a hin-
drance to public acceptance. Owing its longevity to political
circumstances, this rhetorical style proved to be an internal weak-
ness that could not be remedied, despite repeated complaints about
the unattractiveness of GDR news shows.*® GDR media enjoyed its
greatest successes in terms of viewership when programmers aban-
doned their claims to spread propaganda, and when shows closely
followed Western formats.*”

The GDR state’s claim to speak for all of Germany — a policy
upheld until the beginning of the 1970s — only intensified this
problem. Programming ostensibly had the goal of convincing citi-
zens in the West of the superiority of Ulbricht’s brand of socialism.
To achieve this goal, three radio programs and a series of different
television shows targeted Western audiences. These programs com-
peted directly with Western shows. The resulting contradictions
could not remain hidden for long, as can be seen by the example of
the pirate radio “Freedom Station 904.” Functioning in the West as

The Fettered Media 223

the voice of the banned Communist party, the station used popular
music programming, modeled on Radio Luxembourg.*® Internally
this policy increasingly came under attack. It appeared paradoxical
to forbid the reception of Western channels while simultaneously
offering a program similar to precisely what had been forbidden.
Gerhart Eisler’s response to this criticism was apodictic — it was not
the music, but the words, that determined the quality of any given
radio program.*

The fact that GDR media were increasingly put on the defensive
also stemmed from a policy dictated by ideological premises. In the
1940s and 1950s, as communist rule began to stabilize, first the
press and radio, then television and film were part of the larger sys-
tem of domination.>® Following classical Marxist thought, these
media were instruments that would, through propaganda and agi-
tation, spread the ideology of the party as a “collective organizer.”
This concept, originating with Lenin, was unsuited to the postwar
German situation for several reasons. First, it falsely assumed
media’s direct and linear effect. Second, it did not differentiate
between audio-visual and print media, but relied at times almost
exclusively on the press. Third, it did not consider the possibilities
of a media that could cross political borders. And fourth, it ignored
public demands to be “entertained.”>! Despite these limitations, the
state persisted with such a “normative communication policy” until
the middle of the 1960s.52

At times policies towards the media were accompanied by
jclttempts to restrict reception of Western programming. This
included sending out disruptive signals, or campaigns against roof
antennas directed towards the West. Citizens were encouraged to
turn in and denounce neighbors and co-workers suspected of
watching Western television. Such measures peaked with the erec-
tion of the Wall in 1961, but were abandoned shortly thereafter.
Although the reception of Western shows was never explicitly for-
bidden, listeners and viewers could be persecuted for “spreading
inflammatory information” or “conveying information threatening
to the state.” Yet the leadership consistently refused to outlaw view-
ing directly or to install widespread technical measures hindering
reception because of their fears of popular protest or unrest.53

Starting in the 1970s a relative reorientation in media politics
occurred. The reception of Western programming was officially
approved, television and radio were recognized as service and
entertainment industries and actively supported in the 1980s. How-
ever, this new outlook could not alter the larger, underlying prob-
lems. Centralization and government control of media hindered

necessary reforms and developments, such as much-needed region-




224 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

alization. Most importantly, the party retained its claims to “guide”
press and radio directly. In the fall of 1989 the editors of Aktu?lle
Kamera complained that until the end of the GDR programming
had been treated like a “preview of the Neues Deutschland,” while
the specific nature of a news show, namely its topicality, had.been
consistently ignored.>* Even more damaging was the fact that. in the
face of a worsening economic and social crisis, Eastern media con-
tinued its course of “journalistic optimism,” while Western sources
conveyed a negative, more ambivalent portrait of GDR. s.o‘ciety.55‘

In retrospect it seems that journalists provided politicians with
exactly the picture of the East German state the latter wanted to
see. The Aktuelle Kamera and other politically-oriented programs
increasingly became “target shows” for functionaries in the.state
and party bureaucracy. They provided leaders with important infor-
mation, orientation, and identification. For the majority of the pop-
ulation, however, they offered a representation of reality that was
radically different from daily perceptions, and delivered political
messages that were simplistic and without substance. The result
was a fundamental lack of credibility: viewer ratings for the
Aktuelle Kamera sank between 1981 and 1988 from 14 percent to
a mere 9.5 percent. And on 1 May 1989, ratings for the program
Schwarzer Kanal reached a new nadir of 0.5 percent.>®

Viewer rejection of GDR offerings cannot simply be explaingd
away with references to the competition offered by Western media.
The so-called “uses and gratification approach™’ offers a more
helpful explanation. This perspective interprets the use of resources
according to the gratification they provide. Most East German peo-
ple did not expect any gratification from the media. In fact r‘eahty
as presented there created a certain cognitive dissonance in tlr'le
face of personal perceptions that completely contradicted rped1a
images.5® This theory also helps explain why many viewers rejected
programs with explicit political content, while continuing to watch
entertainment shows and self-help programs. Such shows helped
people come to terms with the demands of daily life, if only by
enabling them to put such cares behind them for a brief moment.>

The Arts and the Public

In accordance with the dictatorial nature of GDR society, the publics
created by the arts were thoroughly permeated by state control.
Since the term public sphere cannot be applied in the Habermasian
sense — democratic and normative — to East Germany, it must be
used in a neutral, descriptive, empirical, and historical sense. Such

The Fettered Media 225

terms as “system immanent,”® “party public,”®? “official public
spheres under party control,”s* or “socialist public sphere”®* have
been used by historians and social scientists in an attempt to
describe the complicated system of communicative spaces in the
GDR. The public sphere is a complex network with various frag-
mented and interrelated dimensions. We have already discussed the
second dimension that existed in East Germany, namely the com-
peting public created by West German media. GDR sub-culture and
counter-cultures made up a third dimension. The infiltration of
these cultures by the state security system was not revealed until
after the collapse of the East German state, and how this infiltration
actually affected the production of art remains a contentious issue.
Churches and their associated public spheres, with their sanctioned
tolerance of medial and interpersonal forms of communication, rep-
resent another special case. In the 1980s, various political, social,
and cultural groups used these spaces as public spheres.

The public spheres created by the arts should be conceptualized as
“partial public spheres” that represented “contested areas of control”
because they were “placed in a central position in the antechamber
of power.”®® But in the area of artistic and cultural production the
internal rules of art production could result in tendencies that stood
in opposition to official norms and dogmas. Cultural public spheres
in the GDR were marked by ideological and aesthetic concepts of
struggle (socialist realism, decadence), the universalization of dis-
courses, and a distinct lack of public and open discussion.

The less audio—visual media and the press concerned themselves
with the interests, needs and experiences of GDR citizens, the more
other forms of expression gained in significance. Therefore the fine
arts, literature, film, and the theater (and the sciences, as well)
assumed informal and communicative “substitute functions”® that
determined their rather significant position in society and secured
for their producers and publics a large degree of prestige. Here also
lie the roots of general public attitudes that saw literary intellectu-
als as “representatives” who could speak for those without voices.

Partial public spheres depended to a large degree on local,
medial, institutional and organizational as well as individual fac-
tors. Questions about who could write about what subject, when, in
which literary journal, and in which manner said a great deal about
the degree of control as well as the development of individual
styles. A literary discussion about a single work could take on many
different forms, depending on whether it was carried out by the
writers’ association, the Academy of Arts, or within the party appa-
ratus itself. An empirical study addressing these issues has yet to be
written.®” It also remains to be considered how the various partial




226 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

publics were related to each other and whether one can speak of
“disjointed partial public spheres.”®® In the polyfunctional practice
of art and culture, the compensatory, social-therapeutic, emancipa-
tory, and anticipatory functions of art increased in the course of the
1970s, while the apologetic, politically affirmative and integrative
effects of production steadily declined. This was reflected in litera-
ture and film, and in exhibition culture®® and the theater.”

Movies and the Cinema

Due to their particular mimetic and visual qualities and their “col-
lective” reception, feature length and documentary films represent
a particular communicative field, separate from previously dis-
cussed structural factors and different from the individual recep-
tion of television. In the GDR, films were shown not only in
cinemas, but at such venues as community centers, at mass events,
and in film clubs. Due to claims for the “mass effects” of film, even
industrial plants set up special showings or organized film prizes.
Next to regular theater showings, distribution plans also included
thematic film festivals and factory showings, such as the annual
“Week of Soviet Films” or the “People’s Democratic Films” meant to
awaken the interest of the viewing public.

In contrast to television, the influence of the SED on DEFA's pro-
duction of feature length and documentary films was less direct. It
would be interesting to consider whether film production was on
the whole more sensitive to changes within the domestic scene
than television, which remained tied to its propagandistic func-
tions. It does seem that filmmakers had greater leeway in making
their movies, although this varied from project to project and from
director to director. Nevertheless, the state monopoly of the DEFA
remained, in the last instance, part of the larger system of direction
and control. Caught within a net of mostly informal (thus unknown
to those being watched) informants of the Stasi, the DEFA func-
tioned within limits established by the state.”? Film production illu-
minated a particular dilemma of dictatorial rule in the area of
artistic production: how to use the productive potential of artistic
individuality while holding more critical tendencies in check.

Despite the state’s “caring supervision” of film production, state-
sponsored films could, according to their form, content, or cultural
political context, have other, unintended results. These meanings
could be independent of such films’ official purpose and in some
circumstances even stand in opposition to them. It seems that
many films possessed ambivalent, and at times even subversive sig-
nificance for some viewers, who often read between the lines.
When the control boards felt that films might not deliver their

The Fettered Media 227

intended results, they often planned “test viewings” in front of a
pre-selected audience.

Looking back, however, GDR films’ failings (both in content and
form) were immense, and cumulative. Film producers were kept
from addressing international aesthetic discourses or “sensitive top-
ics” touching upon aspects of daily life, such as the presence of
Soviet troops in East Germany. Any even remotely critical stance
towards the Stalinist roots of the SED regime was barred by taboos
and censorship. Institutionalized mistrust and a “continuity of sus-
picion” on behalf of the party and state apparatus towards the pro-
duction of films often culminated in “collective” campaigns. In 1957,
in the wake of the SED’s “cultural political offensive,” a movement
against “revisionist” and “neutral” tendencies targeted the influence
of Italian “neorealism” and the new Czech and Polish cinema.”? Even
those Soviet films that dared to express cautious criticism of Stalin-
ist measures were restricted by suspicious GDR authorities.

In December 1965 the Eleventh Plenary of the Central Commit-
tee of the SED passed judgment on twelve DEFA feature films,
which made up a large portion of the studio’s yearly production.
The event was unique in the history of DEFA and left a lasting
impression on the artists involved. Those singled out by the party
were film makers, actors, and mid-level managers who had dared to
criticize the stagnation in society and politics prevalent in the GDR.
The party’s actions put an end to a discursive practice that could
have worked against the basic affirmatory tendencies of GDR film.”
These so-called “banned films” were shown in public only at the end
of SED rule. The positive reactions of viewers to such critical views
of society should not be overemphasized, yet they point to massive
deficits in the communicative system of the GDR dictatorship.”

Nevertheless, the shift in the 1970s and 1980s towards everyday
experiences in prose, theater, or DEFA films had its own long-term
dynamic that was difficult to control. If on their way through the
layers of bureaucratic control, film projects survived attempts to
smooth out contradictions and erase criticisms, a not inconsider-
able number preserved elements of “residual” social relevance. Top-
ics previously not addressed (daily experiences such as youth
criminality, aging, disease, death, poor housing conditions, homo-
sexuality, or alternative lifestyles) began to be discussed in the
1970s. With postulates such as “the socialist way of life” or “gen-
eral development” cultural differences could be addressed and
expressed in new aesthetic forms.”

This was true not only for GDR feature films, but to a greater
extent for documentaries which — as art forms — possessed more
social relevance in the GDR than in West Germany.”® Makers of doc-




228 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

umentaries may have had more difficulties than their colleagues in
feature-length films in opposing the ruling paradigms of propaganda
and agitational rule through nonfictional DEFA productions. But
some documentaries could — at least compared to television with its
largely affirmative message or feature films that enjoyed more atten-
tion from the party — offer a more critical view of GDR realities.”

On the other hand, established mechanisms of power did not
prevent production of sometimes qu ite effective media events that
crossed genres. It would be interesting to examine the effects of the
adaptation of works of literature as radio programs, television
films, or movies. So-called “TV novels,” which drew on the narra-
tive and aesthetic norms of feature length films and adapted them
to television formats, were especially popular among viewers (such
as the antifascist TV drama ‘Awakened Conscience” of 1961, or
«Dr. Schliiter” of 1965-66).7% Such attempts to create a particular
television aesthetic and to experiment with dramatic forms
remained undeveloped, especially during the second half of the
1960s when television dramas were reintegrated into the SED's
party canon, “Ambitious party journalists, state functionaries or ZK
members” assumed responsibility for writing TV dramas with rele-
vant messages, and artistic projects were restricted largely to the
adaptation of literature to television.”

After television became a true means of mass communication in
the GDR, film producers at DEFA could develop specific forms of
controlled entertainment and means of control. Their methods of
production and program planning were highly flexible, although
artistic innovation, particularly when compared to Western stan-
dards, remained relatively low. With varying degrees of success pro-
ducers appropriated Western genres (love stories, science fiction
and Westerns) that enjoyed wide popularity. These types of films
generally followed concepts less susceptible to propagandistic mes-
sages and were often governed by economic interests (made for
export).® Yet a shift in possible discourses allowed a more differ-
entiated use of popular genres (especially in regards to antifascist
themes or literature adaptations).

The SED viewed entertainment in the visual media as an ideo-
logical instrument of mass rule. This was more true for television
than for film. But the state also saw visual media as a means of
spreading knowledge about art and science to the people. Further
studies are needed to determine the true integrative potential of
GDR film and would need to focus more intensely on content and
program analysis as well as consider popular reception.®!

Conflicts that GDR filmmakers experienced between the oppos-
ing elements of “foreign influence and self-determination™? were

The Fettered Media 229

built into the very system of DEFAs film production. Unwilling to
tolerate any institutional attempts to introduce pluralistic methods,
the state did allow at times some timid steps in that direction.
Decentralized film production groups, such as DEFAs “Artistic
Workshop,” consisted of a fixed cast of directors, cinematogra-
phers, dramatists, and actors. However, the repressive Kahlschlag
Plenum of the SED’s Central Committee in 1965 robbed such
groups of their relative and partial economic independence.
Restructured along party lines, they were often restocked with
more “trustworthy” party members.®*

The 1980s saw one last attempt to decentralize and liberalize film
production. A group of young DEFA filmmakers — surrounded by
“informal informants” of the state security system — worked out a
plan for an alternative studio. The proposal of this “lost generation”
had, however, already failed before it came before the public in 1988
at the last meeting of GDR filmmakers and television workers.*

The party’s total control determined most of the associational
activities of those working in film and television. The Association of
Film and Television, founded in 1967, did offer a certain forum for
communication among its members, but no fundamental critique
of the basic forms of film production was possible. The GDR Acad-
emy of Arts allowed more room for discussion. There the president
of the Academy Konrad Wolf, a DEFA film director, granted litera-
ture, poetry, and painting the same standing as film and television.

The most important forum for film in the GDR was the Docu-
mentary Film Festival in Leipzig, which had enjoyed international
acclaim since 1957. A film festival for feature films similar to the
West German Berlin Berlinale did not exist in the East. The Leipzig
festival, therefore, had a rather ambivalent position from the very
start. It served as advertising for the cultural policy of the GDR while
simultaneously offering artists and those interested in film in the
GDR a window to the international world of film. Open criticism of
the system was not tolerated: “One never learned in Leipzig any-
thing about the crimes of the past in socialist countries, or about
what in other ‘friendly states’ of the Eastern block was already being
served up as the truth,” complained Christiane Miickenberger, for-
mer director of the festival. As late as 1988 organizers were not
allowed to show Soviet programs containing elements of “Glasnost.”
The festival generally functioned as a catalyst between critical ten-
dencies within DEFA documentaries and a small, elite public.%

After television had replaced the cinema as the leading visual
medium, the 1960s saw the beginnings of local and university film
clubs that functioned as communicative spaces. Initially charged
with propagandistic goals, these clubs were meant to form public




230 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

taste in the service of the party. With time, however, such clubs
organized individual programs aimed at specific groups and offered
films different from regular cinema fare. Particularly starting in the
late 1970s such clubs became increasingly critical. Within ten years
their numbers had doubled, so that by the middle of the 1980s
these “alternative” showings had more than 200,000 viewers.® It
goes without saying that forbidden films were not included in the
catalog of the State Film Archives for the film clubs.

Such partial public spheres may have done their part in encour-
aging and furthering critical readings of films and expressive meth-
ods of filmmaking. They were limited, however, by their exclusive
nature (in the case of the festival) or as “sheltered” spaces (shel-
tered by self-censorship, social control, the Stasi, or control of the
press) and were unable to achieve wider influence.

Literature

The public sphere associated with literature presents a special case,
because “literature [was] one of the few links between the private
and public spheres in the GDR.”®” As an “intermediary space,”® liter-
ature could function as a “substitute source of information” or as a
kind of “substitute public sphere.” Drawing on the tradition of social
democratic pedagogy that placed emphasis on the spoken and
printed word as a means of educating workers, literature enjoyed a
high reputation in East Germany. Self-representations of the GDR as
a “literature society” and “land of readers” as well as catch-phrases
such as “an educated nation” underscore the cultural revolutionary
claims of the SED regime. They also help to explain the characteriza-
tion of the GDR as an educational and educating dictatorship.%’ The
more problematic political culture became, the more literary culture
— which had remained “a place of socialization and ideological legit-
imization” — became burdened by functions unrelated to literature.”

Studies carried out in the 1990s regarding daily encounters with
culture in both German states have emphasized the differences
between East and West that point to the lasting influence of cul-
tural socialization and behavioral patterns inherited from the GDR
dictatorship. Although the exaggerated claims to a “reading soci-
ety” have proven untenable, it does deserve to be noted that East
Germany had an “extensive reading public,” distinguished from
readers in the Federal Republic by its interests, range, purchasing
practices, and library use.’! The fact that the GDR enjoyed an
extensive library system (97 percent of all communities had a state
or communal library, including many exclusively for children or
adolescents) which disappeared in the wake of reunification should
be seen as the basis of this broad interest.

The Fettered Media 231

The more GDR literature could emancipate itself from party
claims, the more readers turned to it as an essential “guide.” The
wide acceptance of literature and literary activities (whether in the
FDJ, the trade unions, work brigades, domestic communities, in
clubs and community centers, in the city, or in the country) had its
roots in this development. Literature became a communicative
object, a way to discuss individual and social problems. The more
texts could critically address GDR realities, the more resonance
authors and publishing houses enjoyed. This naturally resulted in
an increased measure of control and surveillance, which was car-
ried out broadly starting in 1969.92

In her short story “What is left,” written in 1979 but published
in 1990, Christa Wolf describes how secret surveillance and threat
of control ruined creativity and communication. Her tale also high-
lights the discursive power of the public reading of any given text,
which allowed participants of the public to find their own voices,
despite their own fears. “In the last row a young women rose and
introduced the word “future” into the discussion — a word against
which we are all helpless, a word that is capable of changing the
atmosphere of any room and moving any gathering. And if the
words “Growth - Prosperity — Stability” had appeared in large
bright letters on the wall, nothing could have helped more, because
then the really important questions would have been addressed,
the questions we live for and without which we could die.”®3

Claims to a “literature society” also implied the existence of a
lively literary scene, boxed in between political mandates and offi-
cial taboos. Stereotypical calls for more open discussion and a “free
exchange of opinions” remained a staple in real-socialistic literary
life. Actual controversial debates in the daily papers (such as those
surrounding Erwin Strittmatter’s Ole Bienkopp or Christa Wolf’s Der
geteilte Himmel) only took place in the 1960s, although calls were
repeatedly made to revive them. The democratizing aspects of these
discussions caused ruling dignitaries to view them as threatening.
We have already seen by the example of the Wochenpost how “let-
ters to the editor” could function as a substitute for democracy.9*

The professionalization of literary criticism that had its roots in
the 1960s reflected the political norms and canon of socialist real-
ism, but with its more scientific and aesthetic criteria it resulted in
an emancipation of GDR literature from simplistic propaganda.
Starting in the 1970s authors turned to the realities of the concept
of socialist realism, interpreting it in more open ideological terms
and with literary originality.

In the forty years of their rule, GDR leaders preferred a literature
of monosemy and were suspicious of lyrical or satirical genres. Lit-



232 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

erature of the Bitterfeld school with its all too realistic portrayals
was also to prove a large stumbling block. Any criticism of the sys-
tem was viewed as an “unfortunate occurrence” by GDR rulers and
a “happy coincidence” by the ruled.

Ironies of Control

1989 saw the end of the GDR, and with it, the end of a system of
fettered media that had determined the viewing, listening, and
reading habits of the East German public. The SED, tied to anti-
quated, classically Marxist concepts of the late nineteenth and
early twentieth centuries, could not effectively harness mass media
in the service of its rule. The party’s assumptions about the possi-
bility of the “direct” and linear effects of the media proved to be
inadequate. Nor could the party properly judge the actual situation
of the media in East Germany and the growing import of audio-
visual means of mass communication that cut across political bor-
ders and resulted in a highly differentiated and changing public.
The “supersystem” erected by the SED state was characterized by
a high degree of centralization and a complex structure of regulation
and control that allowed little room for independent subsystems (typ-
ical of democratic societies) to develop. The state’s methods of con-
trol determined and maintained a centrally organized media
landscape that hindered change, differentiation, or adaptation. The
SED’s lack of flexibility and the continuity of its media policies attest
to its concern for media’s potentially disruptive powers.% It was typ-
ical for a “closed” system, such as that of the GDR, that calls for more
public information became loudest during crisis situations, such as
the June 1953 crisis. It was then that the state demanded a new
media policy that would adequately serve the experiences and needs
of the populace. Since media were considered the “party’s best
weapon,” political concerns always won out over economic ones.
GDR media were therefore, in the end, deficient. Particularly in
the face of international (Western) communicative standards and a
growing sense of disbelief on behalf of the GDR population, these
deficits increased tensions within society. The democratic aspects of
modern mass culture (already noted by Walter Benjamin)®? were
held in check by the system’s rigid structures and through internal-
ized ideological criteria, which only emphasized the liberating
effects of Western media for those in the East. Artistic public
spheres, therefore, were of special significance in the GDR. But, as
this essay suggests, there were numerous frictions there as well. In
radio and television, where the methods of control were strict and

The Fettered Media 233

all-encompassing, Western media continually won “the war of the
airwaves,” though they could only be interpreted on an individual
basis. When performers in other media such as literature, film, the-
ater, cabaret, or painting attempted to address deficits, the state
reacted with measures that continually threatened what little room
for expression and artistic standards had been achieved.

The basic contradiction between the media’s ideological and
political functions and methods of control, as well as the necessity of
understanding viewer reactions and interpretations, could never be
satisfactorily resolved. The fact that narrow propagandistic methods
of rule became increasingly obsolete is in large measure due to the
very expansion of mass media and other modernization processes.
The need to come to terms with the demands of a modern industrial
state — which included the spread of audio-visual media - was in this
sense (however unintentionally) incompatible with claims to totali-
tarian rule. It is in this manner that one can speak of an “interrupted
or broken modernization” in the area of the media.

Attempts to interpret the SED’s patterns of rule in the area of
media exclusively under the aspect of total control are, however, too
simplistic. Assuming that (particularly in the latter stages of its exis-
tence) the GDR repeatedly saw “rudimentary, individual elements
that pointed to the possibility of a civil society;”® future research
needs to concentrate on the inner dynamics, contradictions, and dys-
functionalities of the media in East Germany that we have laid out in
this essay. Further, more concrete studies also need corresponding
theories that address the fact that the GDR “was not a homogenous,
socially undifferentiated society, but a fragmented one marked by
deep divisions and ruptures.”® Along these lines it would be useful
to examine the existence of partial public spheres and their meaning
in society, or to ask questions about the means by which political cul-
ture was reproduced in the GDR. More empirical studies should also
analyze the special nature of public spheres in East Germany that
were subjected to constant restructuring and change.100

At the same time, the differences between various forms of the
media need to be examined more carefully, particularly in terms of
their relative acceptance or rejection within the population. Such
studies could help to formulate a more precise historical under-
standing of the problem of modernity. For the case of the GDR,
questions about how the characteristics of a pre-modern, mono-
cratic society (such as immobility, homogeneity, conservatism)
could and did interact with the modemn characteristics of an indus-
trial society (differentiation, mass production, mass communica-
tion and mobilization of the masses in the service of an abstract
vision of the future) would be extremely useful.10!




234 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

And finally, the role and mentality of those actors involved in
this system need to be explored more fully.!9? At present we believe
that an approach combining the triad of structure, mechanisms,
and agency offers the best possible method to gain new insights
into the actual nature of East German communication and help us
understand the specific institutional and individual spheres of
media in the GDR.

Notes

1. Sigrid Meuschel, Legitimation und Parteiherrschaft in der DDR. Zum Paradox
von Stabilitdt und Revolution in der DDR 1945-1989 (Frankfurt am Main,
1992), 104.

2. Horst Méller, “Sind nationalsozialistische und kommunistische Diktaturen ver-
gleichbar?” Potsdamer Bulletin fiir Zeithistorische Studien 2 (1994): 14.

3. Jiirgen Kocka, “Nationalsozialismus und SED-Diktatur im Vergleich. Ein
deutscher Sonderweg,” in Vereinigungskrise. Zur Geschichte der Gegenwart
(Géttingen, 1995), 93, and idem, “Uberlegungen zur Sozialgeschichte der
DDR,” in ibid., 104.

4. Heiko Zeutschner, Die braune Mattscheibe. Fernsehen im Nationalsozialismus
(Berlin, 1995).

5. Gunter HolzweiRig, Zensur ohne Zensor. Die SED-Informationsdisktatur (Bonn,
1997), 15.

6. Jitrgen Wilke, “Medien DDR,” Fischer Lexikon Publizistik Massenkommunika-
tion, ed. Elisabeth Noelle-Neumann et al. (Frankfurt am Main, 1994), 219-44;
Wolfgang Miihl-Benninghaus, “Medienpolitische Probleme in Deutschland
zwischen 1945 und 1989,” in Mit uns zieht die neue Zeit.... 40 Jahre DDR-
Medien, ed. Heide Riedel (Berlin, 1993), 9-20.

7. Gunter Holzweilig, Zensur ohne Zensor, and Peter Strunk, Zensur ohne Zen-
soren. Medienkontrolle und Propagandapolitik unter sowjetischer Besatzungs-
macht in Deutschland (Berlin, 1996).

8. The establishment of separate boards for both television and radio in 1968
reflected the growing importance of television.

9. Konrad Dussel, “Die Sowjetisierung des DDR-Rundfunks in den fiinfziger Jahren.
Die Organisation des Staatlichen Rundfunkkomitees und seine Leitungstétigkeit,”
Zeitschrift fiir Geschichtswissenshaft 45 (1997): 992-1016.

10. Adelheid von Saldern and Inge MarRolek, eds, Zuhdren und Gehértwerden (ID).
Radio in der DDR zwischen Lenkung und Ablenkung (Tiibingen, 1998).

11. Ansgar Diller, “Der Rundfunk als Herrschaftsinstrument in der DDR,” in Mate-
rialien der Enquete-Kommission, “Aufarbeitung von Geschichte und Folgen der
SED-Diktatur,” ed. Deutscher Bundestag (Frankfurt am Main, 1995), Vol II:
1214-42.

12. HolzweilRig, Zensur ohne Zensor, 124-26.

13. Brigitte Klump, Das rote Kloster: Als Zégling in der Kaderschmiede der Stasi, 2nd
ed. (Munich, 1991).

14. Stefan Pannen, Die Weiterleiter. Funktion und Selbstverstdndnis ostdeutscher
Journalisten (Cologne, 1992), 32-34.

15. Arne Kapitza, Transformation der ostdeutschen Presse. “Berliner Zeitung,” ‘Junge
Welt,” und “Sonntag/Freitag” im Prozef3 der deutschen Vereinigung (Opladen,
1997), 65.

T — —

The Fettered Media 235

16.
17.

18.

19.

20.

21,

22.

23.

24,

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31

32.

33.
34.

35.

Pannen, Die Weiterleiter, 30-32.

Ulrich Biirger (alias: Ulrich Ginolas), Das sagen wir natiirlich so nicht! Donner-
stags-Argus bei Herrn Geggel (Berlin, 1990).

Post-publication censorship did occur at least partially in the agitation division
and in the press division. This forged a link with more preventive measures.
Ansgar Diller, “Massenkommunikationsmittel im Klassenkampf. Der Staats-
sicherheitsdienst der DDR und die Medien,” Rundfunk und Geschichte 20
(1994): 107-120, and HolzweiBig, Zensur, 89-91.

Ibid., 94.

Siegfried Lokatis, “Vom Amt fiir Literatur und Verlagswesen zur Hauptverwal-
tung Verlagswesen im Ministerium fiir Kultur,” in Jedes Buch ein Abenteuer. Zen-
sursystem und literarische Offentlichkeiten in der DDR bis Ender der sechziger
Jahre, ed. Simone Barck, Martina Langermann, and Siegfried Lokatis (Berlin,
1997), 19-36.

Ernst Wichner and Herbert Wiesner, eds, Ausstellungsbuch Zensur in der DDR.
Geschichte, Praxis und ‘Asthetik’ der Behinderung von Literaur (Berlin, 1991).
Simone Barck, “Leseland als Auslaufmodell — ein Workshop am ZZF Potsdam,”
in Potsdamer Bulletin 8 (1996): 47; and Gerhard Dahne, “Vom Blick iiber die
Mauer,” in Das Loch in der Mauer. Der innerdeutsche Literaturaustausch, ed.
Mark Lehmstedt and Siegfried Lokatis (Wiesbaden, 1997), 311.

Simone Barck, Martina Langermann, and Siegfried Lokatis, “Die DDR - eine
verhinderte Literaturgesellschaft?” in Die DDR als Geschichte, Fragen — Hypothe-
sen — Perspektiven, ed. Jiirgen Kocka and Martin Sabrow (Berlin, 1994), 155.
Gunter Holzweiflig, ed., “DDR-Presse unter Parteikontrolle. Kommentierte
Dokumentation,” ed. Gesamtdeutsches Institut, Bundesanstalt fiir gesamt-
deutsche Aufgaben, Analysen und Berichte no. 3 (1991); 122-39.

Thomas Heimann, “DEFA, Kiinstler und SED Kulturpolitik. Zum Verhltnis von
Kulturpolitik und Filmproduktion in der SBZ/DDR 1945-1959,” Beitrdige zur
Film- und Fernsehwissenschaft, vol 46: 89-183.

Roland Reck, Wassertrdger des Regimes. Rolle und Selbstverstdndnis von
DDR-Journalisten vor und nach der Wende 1989/90 (Miinster, 1995), 325.
Joseph E. Naftzinger, Policy-Making in the German Democratic Republic: The
Response to the West German Trans-Border Television Broadcasting (Ph.D. Dis-
sertation, University of Maryland, 1994).

Similar situations have not occurred in those areas where cultural barriers are
non-existent — North and South Korea, for instance, have different television
broadcasting systems.

Kurt R. Hesse, “Sténdiges Puzzlespiel. Tele-Visionen und personliche Erfahrun-
gen prigten die ostdeutschen Vorstellungen vom Westen,” Die Bundesrepublik
Deutschland im Spiegel der DDR-Medien, ed. Bundeszentrale fiir politische Bil-
dung (Bonn, 1997), 3740.

Christa Braumann, “Fernsehforschung zwischen Parteilichkeit und Objektiv-
itdt. Zur Zuschauerforschung in der ehemaligen DDR,” Rundfunk und Fernse-
hen 42 (1994): 526f.

Peter Hoff, “Organisation und Programmentwicklung des DDR~Fernsehens,” in
Institution, Technik und Programm. Rahmenaspekte der Programmgeschichte des
Fernsehens, ed. Knut Hickethier (Munich, 1993), 246.

Ibid., 246.

See the figures in Kurt R. Hesse, Westmedien in der DDR. Nutzung, Image und
Auswirkungen bundesrepublikanischen Hoérfunk und Fernsehens (Cologne,
1988), 128.

Giinter Bentele, Otfried Jarren, Dieter Storll, “Elektronische Medien in Berlin
(West) - Interesse und Nutzung,” in Der SFB in der Berliner Medienlandschaft.

&




236 Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

Eine Bestandsaufnahme, ed. Sender Freies Berlin (Berlin 1986), 31, quoted in
Hesse, Westmedien, 129. ) . ) _

36. Christoph Classen, “Guten Abend und Auf Wiederhéren. Fascmsmus und Anti-
faschismus in Horfunkkommentaren der frithen DDRr" in Verwaltete Vergm:l-
genheit. Geschichtskultur und Herrschaftslegitimation in der DDR, ed. Martin
Sabrow (Leipzig, 1997), 237-55.

37. Peter Hoff, Organisation, 245. o . .

38. Thomas Beutelschmidt, Sogzialistische Audiovision. Zur Geschichte der Medi-
enkultur in der DDR (Potsdam, 1995), 105-7. i )

39. Peter Hoff, “Die Jahre der Unschuld. Zur Vor- und Frithgeschichte des Deutscherf
Fernsehfunks/Fernsehens der DDR,” Rundfunk und Fernsehen 42 (1994):
555-80. 6

40, Peter Hoff, Organisation, 269. o '

41. Susanne P}ollegrt, “Wo Licht ist, fallt auch Schatten. Das zeztknnscl_m Magazin
‘Prisma’ im Kontext der DDR-Fernsehgeschichte,” in Zwischen .Servlce und Pro-
paganda. Zur Geschichte und Asthetik von Magazinsendunge_n im Fernsehen der
DDR 1952-1991, ed. Helmut Heinze and Anja Kreutz (Berlin }‘998), 18.

42. The “Black Channel” (1960 to 1989) was a program tha_t tried to prove to
viewers in the East that Western reporting was systematically manipulated
and falsified. . ) ‘

43. Thilo Koch, “Westlicher Blick,” Mit uns zieht die neue Zeit, ed. Heide Riedel,
125-29. . .

44. Kurt R. Hesse, “Fernsehen und Revolution. Zum EinfluR der Westmedien auf
die politische Wende in der DDR," Rundfunk und Fernsehen 38 (1 9_90]: 33L

45, Georg Schiitte, "ABC-Berichterstattung, Das Bild der Bundesmpu_bhk B_teutsch-

. land in der Aktuellen Kamera',” Die Bundesrepublik Det uschland im Spiegel der
DDR-Medien, ed. Bundeszentrale fiir politische Bi]d_ung, 9“—25. )

46. Stefan Heym, “Je voller der Mund, desto leerer die Spriiche. Leben rfnt der
Aktuellen Kamera,” So durften wir glauben zu kédmpfen... Erfahmng'e{: mit DDR-
Medien, ed. Edith Spielhagen (Berlin, 1993), 93-100. Cf. Odilio _Guc_lorf,
Sprache als Politik. Untersuchung zur dffentlichen Sprache und Kommunikations-
struktur in der DDR (Cologne, 1981), 133. - e

47. Gerhard Gmel, Susanne Deimling, and Jiirgen Bortz, Die Nutzung des Medi-
ums Fernsehen in der DDR vor und nach der Wende,” Rundfunk und Fernsehen
42 (1994): 542-54. .

48, Jiirgen Wilke and Stefan Sartoris, “Radiopropaganda dufch Cfehelmseqder der
DDR im Kalten Krieg,” Pressepolitik und Propaganda. Historische Studien vom
Vormérz bis zum Kalten Krieg, ed. Jirgen Wilke (Cologne, 1997), 2.85—382.

49, Rolf Geserick, “Wettkampf der Systeme. Horfunk und Fernsehen in der DDR
von 1952 bis 1989,” ARD-Jahrbuch 91, ed. ARD (Hambux_‘g, 1991), 44-:55.

50. Hans Poerschke, “Gedanken zur Jouma]ismus—Konzeptmln der SED in den
fiinfziger Jahren,” Ansichten zur Geschichte der DDR, ed. Dietmar Keller et al.

Bonn, 1993), vol. 1, 237-55. : T
51 E&xel Schildt Jidcdeme Zeiten. Freizeit, Massenmedien und “Zeitgeist” in der Bun-
. ik der fiinfi 22,
desrepublik der fiinfziger Jahre (Hamburg, 1995), 2 e o
52. Rolf %ESEﬁCk, 40 Jahre Presse, Rundfunk und Kommunikationspolitik in der
DDR (Munich, 1989), 41ff.

53. Naftzinger, Policy Making, 300f. .

54, Schl'.itte? '?(BC Berichterstattung,” 15. See also Peter Ludes, “Das Ferpse_:hen als
Herrschaftsinstrument der SED,” in Materialien der Enquete-Kommission, vol.
2, no. 4: 2195-217.

55. Schiitte, “ABC Berichterstattung,” 23.

56. Braumann, “Fernsehforschung,” 536, 541.

The Fettered Media 237

57. P. Palmgreen, L. A. Wenner, and K. E. Rosengren, “Uses and Gratifications
Research: The Past Ten Years,” Media Gratificatons Research, ed. P. Palmgreen,
L. A. Wenner, and K. E. Rosengren (Beverly Hills, 1985).

58. Gmel, Deimling, and Bortz, “Die Nutzung,” 553f. Cf. Doris Rosenstein,
“Zuschauer als Partner. Ratgebersendungen im DDR-Fernsehen,” in Zwischen
Service und Propaganda, 402.

59. Ibid., 550.

60. Alf Liidtke, “ ‘Helden der Arbeit’ — Mithen beim Arbeiten. Zur mifmutigen Loy-
alitdt von Industriearbeitern in der DDR,” Sozialgeschichte der DDR, ed. Hart-
mut Kaelble, Jiirgen Kocka, and Hartmut Zwahr (Stuttgart, 1994), 188-213;
and Jiirgen Kocka, “Eine durchherrschte Gesellschaft,” in ibid., 547-53.

61. Simone Barck, Martina Langermann, and Jérg Requate, “Kommunikative Struk-
turen, Medien und Offentlichkeit in der DDR. Dimensionen und Ambivalenzen,”
Berliner Debatte. Initial 4/5 (1995): 27.

62. Peter Hohendahl, “Recasting the Public Sphere,” Octobre 73 (1995): 45.

63. David Bathrick, The Powers of Speech. The Politics of Culture in the GDR (Lin-
coln, 1995), 34.

64. Marc Silberman, “Problematizing the ‘Socialist Public Sphere’: Concepts and
Consequences,” What Remains? East German Culture and the Postwar Public,
ed. idem (Wisconsin, 1997), 1-37.

65. Jiirgen Gerhards and Friedhelm Neidhardt, “Strukturen und Funktionen mod-
erner Offentlichkeit,” Offentlichkeit, Kultur, Massenkommunikation, ed. Stefan
Miiller-Dohm and Klaus Neumann-Braun (Oldenbourg, 1991), 40.

66. Antonia Grunenberg, “BewufStseinslagen und Leitbilder in der DDR,” Deutsch-
land Handbuch. Eine doppelte Bilanz 1949-1989, ed. Werner Weidenfeld and
Hartmut Zimmermann (Bonn, 1989), 221; and Meuschel, Legitimation und
Parteiherrschaft, 309f, 428.

67. Roland Reck, “Wassertrdger des Regimes,” and Klaus Polkehn, Das war die
Wochenpost. Geschichte und Geschichten einer Zeitung (Berlin, 1997). See
Kapitza, Transformation der ostdeutschen Presse, passim; Ulriche Kluge, Steffen
Birkefeld, and Silvia Miiller, Willfihrige Propagandisten. MfS und Bezirks-
parteigeitungen: Berliner Zeitung, Sdchsische Zeitung, Neuer Tag (Stuttgart, 1997).

68. Alex Demirovic, Demokratie und Herrschaft. Aspekte kritischer Gesellschafts-
theorie (Miinster, 1997), 181.

69. Giinter Feist, Eckhardt Gillen, and Beatrice Vierneisel, eds, Kunstdokumenta-
tion SBZ/DDR 1945-1990. Aufsdtze, Berichte, Materialien (Berlin, 1996).

70. Ralph Hammerthaler, “Die Position des Theaters in der DDR,” Theater in der
DDR. Chronik und Positionen, ed. Christa Hasche, Traute Schélling, and
Joachim Fiebach (Berlin, 1994), 246-55.

71. Axel Geiss, Repression und Freiheit. DEFA-Regisseure zwischen Fremd- und Selbst-
bestimmung, ed. Brandenburgische Landeszentrale fiir politische Bildung
(Potsdam, 1997).

72. Neimann, DEFA, Kiinstler und SED-Kulturpolitik, 255-322.

73. Christiane Miickenberger, ed., “Prddikat besonders schédlich.” Filmtexte mit Vor-
wort und einem dokumentaren Anhang (Berlin, 1990); Joshua Feinstein, The
Triumph of the Ordinary. Depictions of Daily Life in the East German Cinema
1956-1966 (Ph.D. Thesis, Stanford University, 1995).

74. Klaus Wischnewski, “Die zornigen jungen Ménner von Babelsberg,” Kahlschlag.
Das 11. Plenum des ZK der SED. Studien und Dokumente, ed. Giinter Agde
(Berlin, 1991), 171-88.

75. Klaus Wischnewski, “Trdumer und gewdhnliche Leute,” and Elke Schieber,
‘Anfang vom Ende oder Kontinuitit des Argwohns,” in Das zweite Leben der
Filmstadt Babelsberg. DEFA-Spielfilme 1946-1992, ed. Filmmuseum Potsdam




238

Simone Barck, Christoph Classen and Thomas Heimann

76.

77.

78.

81.

82.
83.

84.
85.
86.
87.

. Marc Silberman, “Problematizing,” 3.
89.

90.
91.

92.
93.
94.
95.
96.
97.

98.
99.

(Berlin 1994), 212-63 and 264-327. Cf. Wolfgang Haible, Schwierigkeiten mit
der Massenkultur. Zur kulturtheoretischen Diskussion massenmedialer Unterhal-
tung in der DDR seit den siebziger Jahren (Mainz, 1993), 1541.

Eduard Schreiber, “Zeit der verpaBten Moglichkeiten 1970-1980,” Schwarz-
weiff und Farbe. DEFA-Dokumentarfilme 1946-92, ed. Filmmuseum Potsdam
(Berlin, 1994), 128-79. See also Wilhelm Roth, “Dokumentaristen. Wege zur
Wirklichkeit,” Film in der DDR, ed. Peter W. Jansen and Wolfram Schiitte
(Munich, 1977), 167-202.

Giinter Jordan, “Von Perlen und Kieselsteinen. Der DEFA-Dokumentarfilm von
1946 bis Mitte der fiinfziger Jahre,” Deutschlandbilder Ost, ed. Peter Zimmer-
mann, 61f. See also Filmmuseum Potsdam, ed., Schwarzweifs und Farbe.
Kithe Riilicke-Weiler in Film- und Fernsehkunst der DDR, ed. Hochschule fiir
Film und Fernsehen (Berlin, 1979), 197-214; and Inge Miinz-Koenen, Fernseh-
dramatik — Experimente — Methoden — Tendenzen (Berlin, 1974), 49-61.

. Hans Miincheberg, “Zur Geschichte der Fernsehdramatik in der DDR,” in Mit

uns gieht die neue Zeit, ed. Heide Riedel, 101.

. Heinz Kersten, “Enwicklungslinien,” in Film in der DDR: 7-56, esp. 44. Cf.

Lothar Bisky and Dieter Wiedemann, Der Spielfilm. Rezeption und Wirkung.
Kultursogiologische Analysen (Berlin, 1985).

Heinz Niemann, Meinungsforschung in der DDR. Die geheimen Berichte des Insti-
tuts fiir Meinungsforschung an das Politbiiro der SED (Cologne, 1993); and
idem, Hinterm Zaun. Politische Kultur und Meinungsforschung in der DDR - Die
geheimen Berichte an das Politbiiro der SED (Berlin, 1995).

Axel Geiss, Repression und Freiheit, 9.

Joshua Feinstein, Triumph of the Ordinary, 154-63; and Klaus Wischnewski,
footnote 74.

Freunde der Deutschen Kinemathek, eds, DEFA NOVA — nach wie vor? Versuch
einer Spurensicherung (Berlin, 1993), 82.

Christiane Miickenberger, “Fenster zur Welt. Zur Geschichte der Leipziger
Dokumentar- und Kurzfilmwoche,” Schwarzweifs und Farbe, 374.
“Filmspiegel,” 22 (1986): 30.

David Bathrick, Powers of Speech, 44.

Simone Barck, Martina Langermann, and Siegfried Lokatis, “The German
Democratic Republic as a ‘Reading Nation.” Utopia, Planning, Reality, and Ide-
ology,” The Powers of Intellectuals in Contemporary Germany, ed. Michael Geyer
(Chicago, 1999).

David Bathrick, Powers of Speech, 35.

Stiftung Lesen, Leseverhalten in Deutschand 1992/1993. Reprdsentativstudie
zum Lese- und Medienverhalten der erwachsenen Bevélkerung im vereinigten
Deutschland (Mainz, 1993).

Joachim Walther, Sicherungsbereich Literatur. Schriftsteller und Staatssicherheit
in der DDR (Berlin, 1996), 140-267.

Christa Wolf, Was bleibt (Berlin, 1990}, 66f.

Klaus Polkehn, Wochenpost, 240-42.

Arne Kapitza, Transformation, 32.

Rudolf Reinhardt, Zeitungen und Zeiten. Journalist im Berlin der Nachkriegszeit
(Cologne, 1988), 161-76.

Walter Benjamin, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzier-
barkeit. Drei Studien zur Kunstsoziologie (Frankfurt am Main, 1963).
Meuschel, Legitimation und Parteiherrschaft, 15.

See Detlef Pollack, chapter two in this volume. Cf. Modernitat und Moder-
nitatsblockaden. See Pollack, “Religion und gesellschaftlicher Wandel,” in Der

The Fettered Media 239

Zusammenbruch der DDR, ed. Hans Jonas und Martin Kohli (Frankfurt am
Main, 1993), 246-49.

100. Marc Silberman, “Problematizing,” 1.

101. Ibid., 17.

102. Roland Reck’s work, based on interviews, allows a reconstruction of the moti-
vation and perceptions of participants, but his comparison of the GDR and the
Third Reich, by examining the “Wochenpost” and “Das Reich,” also points to
the problems inherent in such an approach.




