Jamming the RIAS. Technical Measures against
Western broadcasting in East Germany (GDR) 1945-1989

Christoph Classen

1. The divided Germany: A special case

In 1963 the German political theorist Carl Schmitt completed a revised edition of
his work The Concept of the Political, first published in 1927. On this occasion
he pondered the relevance and topicality of his definition of the political with
regard to the Cold War. The latter, said Schmitt, defied “all the traditional dis-
tinctions between war, peace and neutrality, politics and economics, the military
and the civil realm, combatants and non-combatants — it is reduced to a distinc-
tion between friend and enemy which constitutes its origin and nature™. Obvi-
ously in making this statement Schmitt attempted to salvage his pre-World War
11 definition of the distinction between friend and enemy as the core of politics,
and to apply it to the rapidly changing world. But actually at the time, just two
years after the Berlin Wall had been built, Germans in particular had good reason
to point out the antagonistic structure of the conflict: for until 1989/90 the Iron
Curtain divided a nation into two competing states whose populations histori-
cally considered themselves as one cultural community. In the wake of the Cold
War, however, both sides were asked to make a clear commitment to their re-
spective political camps. In the early days, and until well into the 1960s, the
concepts of identity offered by both emerging communities relied to a large
extent on defining clear dividing lines between themselves and the opponent,
using blatant discriminations’.

The political confrontation between East and West Germany was particularly
acrimonious for the very reason of the “artificial divide* between the two states
and their cultural proximity. For the political leaders, it seemed obvious to ex-
ploit the mass media as “powerful tools* to commit the population to the respec-
tive political camps’. Radio broadcasting was initially of particular importance,

1 Schmitt, Carl, Der Begriff des Politischen. Preface to the 1963 edition (Berlin: Dunker
& Humblot, 1996), p. 18.

2 According to Jan Assmann, this phenomenon regularly occurs in the process of secur-
ing the cultural identity of politically instable structures, for example after a change of
regime; cf. Jan Assmann, Das kulturelle Gedédchtnis, Miinchen 1997, p. 153ff.

3 Cf. Ruchatz, Jems, ‘Einleitung’, in: Ruchatz, Jens (ed.), Mediendiskurse
deutsch/deutsch (Weimar: VDG, 2005), pp. 7-22.

321



Christoph Classen

not only because it Was

the border more or less without any hindrance.

hugely popular, but also because radio waves could cross

L)
Rortock Greltrmald

Aeichwaits der RIAS-Sender:

aliyghs MW - Tegesemptsmgsberaich
s MW - Nuchtsmpfengsbereich
— UKW - Novmalemplengsbecsicr
e UKW - untar

Maochen 100 KW
48,98 m - 6005 KHz
am Tags

RIAS

UKW

Barlin 84,3 MHa
Kanal 24

Hof 812 MHz
Kanal 14

MITTELWELLE
Beriin 100 KW
439 m - 689 KHz

am Taga
Barin 100 KW
351 m - 854 KHz

abende.

Figure 1:

322

Range of RIAé transmitters in the GDR [Source: DRA Potsdam]

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

It was only in the 1960s that television gradually took precedence as a leading
cultural medium and increasingly became the primary focus of politics®. The way
the borders were drawn after the Second World War left West Germany in a
more favourable position: it was larger and, with Berlin, had an enclave in the
middle of the GDR which could be used as a base for broadcasting Western
programmes to the northem parts of the GDR. In addition, transmitters located in
Bavaria permeated into the southern part of the GDR.

The confrontation of the East and West German media efforts has been char-
acterised as a “cold war in the airwaves®, which reflects quite succinctly how
the major players perceived their mission, especially in the first two post-war
decades. Certainly, both on an international scale and in the specific German
case, the question arises whether the binary logic of friend and enemy is a suit-
able means to describe complex relationship structures. The relationship between
the two German states underwent considerable changes during their forty year
separation. Initially both sides assumed that it would only be a matter of time
until the other German state could be “liberated. By the 1960s both East and
West Germany increasingly saw themselves as two separate entities. Owing to
the policy of détente in the 1970s, but also for purely practical reasons a multi-
tude of mutual arrangements and cooperations evolved".

Far more importantly, the image of the media's function as a weapon in the
propaganda battle between the two German states is far too one-dimensional
both in a diachronic and socio-historical perspective. While politicians may hope
to use the media as a direct vehicle for their interests, in practice it is never that
straightforward. Even in dictatorships the media are subject to their own techni-
cal and economic constraints which impact on their contents. In addition, the
mass media by their nature always rely on social acceptance, in particular if
media consumption eludes public control as it does in the case of radio and tele-
vision broadcasting which is consumed in the private sphere. Furthermore, in the
German scenario, Eastern and Western radio and television broadcasters sup-
plied competing programme offers which enhanced audience power in the com-
municative process and — unlike elsewhere — no cultural cr language barriers had
to be overcome. Although still common in historical dictatorship research, mod-

4 See Wrage, Henning, Die Zeit der Kunst. Literatur, Film und Fernsehen in der DDR
der 1960er Jahre. Eine Kulturgeschichte in Beispielen (Heidelberg: Winter, 2009).
5 In 1997, this was the subtitle of an exhibition in Berlin, cf. Zentral- und Landesbiblio-

thek Berlin/Deutsches Rundfunkarchiv Frankfurt a.M./Berlin (eds.), O-Ton Berlin.
Kalter Krieg im Ather (Berlin, 1997).

6 For the relation between dissociation and interdependence of the two German states cf.
KleBmann, Christoph; Lautzas, Peter (eds.),  Teilung und Integration. Die doppelte
deutsche Nachkriegsgeschichre (Bonn: bpb, 2005).

323



Christoph Classen

els of successful manipulative communication developed within the theory of
totalitarianism generally fall short because they are fixated on the suppliers, but
under these specific circumstances they are particularly inadequate’. This paper
therefore aims to overcome the one-dimensional view of the media as a “power-
ful political tool* in favour of an approach that focuses on the evolving interde-
pendencies of politics and the media, At the same time it is important not to lose
sight of the changes in the media landscape and the impact of technical devel-
opments, economic constraints and audience expectations.

While both German states started out from a similar set of circumstances,
there is no doubt that each of them responded very differently. It has been
pointed out that, with a few exceptions, from the 1960s onwards West German
radio and television programmes contained gradually fewer references to the
GDR , while the East German coverage continued to use the West as a negative
reference?. Clearly the West German media were focusing less on the German
question, but followed the lead of the audience who largely expected entertain-
ment’, or in more abstract terms: the close link between the media and politics
always remained dominant in the GDR', while it was increasingly relaxed in
West Germany — a change that also left its mark on the public broadcasting sys-
tem''. The more audience-oriented programming inherent in the Western system
correlated with higher media consumption: while the East German media met
with very little interest in West Germany since the 1950s, West German pro-
gramming continued to be attractive and very popular in East Germany".

Consequently, unlike in the opposite case, the West German media remained
a political challenge for the GDR throughout the forty year separation of the two

7 Cf. Classen, Christoph, ‘Two Types of Propaganda? Thoughts on the Significance of
Mass-Media Communications in the Third Reich and the GDR’, Totalitarian Move-
ments and Political Religions, 8 (2007), pp. 537-553.

8 Cf. Schildt, Axel, ‘Zwei Staaten — eine Horfunk- und Femnsehnation. Uberlegungen zur
Bedeutung der elektronischen Massenmedien in der Geschichte der Kommunikation
zwischen der Bundesrepublik und der DDR’, in: Bauerkdmper, Arnd et. al (eds.), Dop-
pelte Zeitgeschichte. Deutsch-deutsche Beziehungen 1945-1990 (Bonn: bpb, 1998), pp.
58-71.

9 Meyen, Michael; Nawratil, Ute, ‘The Viewers: television and everyday life in East
Germany’, Historical Journal of Film, Radio and Television, 24 (2004), pp. 355-364.

10 Cf. Barck, Simone et al., ‘The Fettered Media: Controlling Public Debate’, in:
Jarausch, Konrad (ed.), Dictatorship as Experience. Towards a Socio-Cultural History
of the GDR (New York, Oxford: Berghahn, 1999), pp. 213-239.

11 Dussel, Konrad, ,Der Streit um das grofie U. Die Programmgestaltung des offentlich-
rechtlichen Rundfunks und der Einfluss der Publikumsinteressen 1949-1989°, Archiv
fiir Sozialgeschichte, 35 (1995), pp. 255-289.

12 Meyen, Michael, Hauptsache Unterhaltung. Mediennutzung und Medienbewertung in
Deutschland in den 50er Jahren (Miinster: Lit. 2001).

324

Jamming the RIAS. T echnical Measures against Western broadcasting in East Germany

states’”. Over time the political authorities changed tack in dealing with the wide-
spread consumption of Western radio and television programmes: the head of
state, Erich Honecker, officially sanctioned this practice as early as 1972, stating
publicly that everyone was entitled to “switch [West German television] on and
off at their own discretion“'. However, in the 1950s and 1960s — and even after
Honecker's statement — the reception of Western broadcasts was heavily ob-
structed and could entail severe personal reprisals. In East Germany the concept
of the political enemy remained intact: even as late as October 1989, the notori-
ous radio and television host Karl-Eduard von Schnitzler, faced with the cancel-
lation of his show “Der schwarze Kanal“ (The Black Channel) which com-
mented on West German television and had run for thirty years, wrote to the new
General Secretary Egon Krenz: “The concept of the enemy is necessary, his
exposure in the class struggle more vital than ever'”.

The following discussion will therefore cover the technical means used to
suppress reception of Western broadcasting, with a particular emphasis on radio
which remained the authorities' primary target until well into the 1970s, when its
significance was overtaken by television. This paper will focus on two questions
in particular: how intentions and actual impacts related to each other, and how
and why the strategies to prevent reception of Western broadcasts changed over
time.

2. A side note: understanding media — communist theory

To illustrate the contradictory ways the East dealt with West German media it
makes sense to look at the communist concept of media. In this context, it is
remarkable how close the links between the concept of mass media and the as-
cent of the communist movement remained until the collapse of state socialism.
Since the late 19th century, the rise of the popular press had led to a growing
participation of the population in the political discourse in general, and specifi-
cally to the emergence of revolutionary mass movements. Lenin believed that the
press was the ideal weapon to fight the class enemy, to mobilise the proletariat
for the cause of the enlightened vanguard party and to empower people who
were stuck in political immaturity through no fault of their own to become aware

13 For television cf. Dittmar, Claudia, Feindliches Fernsehen. Das DDR-Fernsehen und
seine Strategien im Umgang mit dem westdeutschen Fernsehen (Bielefeld: transcript,
2008).

14 Quoted from: Geserick, Rolf, 40 Jahre Presse, Rundfunk und Kommunikationspolitik
in der DDR (Miinchen: Minerva, 1989), p. 395f.

15 BArch Berlin, Staatl. Komitee fiir Fernsehen, DR 8/628.

325



Christoph Classen

of their own “objective” interests. As early as 1902, in his political pamphlet
What is to be done?, he advocated the creation of a centralised press with super-
vision and structures that would have to be closely tied to those of the party. His
belief was based on the conclusion he had drawn from the failure of the Paris
Commune: that the revolution required a rigid organisation and leadership to be
successful’®. When the “new type of party” and the vanguard concept with a
Bolshevik leadership elite prevailed, the popular press ultimately assumed its
primary role of making the masses aware of their revolutionary power and en-
couraging them to actively overthrow the ruling regime. This conception was
based on the contemporary belief that the media had a strong linear impact and
could easily be used to manipulate the masses, advanced by the French psy-
chologist Gustave Le Bon in his work The Crowd: A Study of the Popular Mind,
originally published in 1895." In the early 20th century, both revolutionary lead-
ers and left-wing thought leaders relied on these assumptions about propaganda
and the resulting strategies. Characteristic for the time was a positive attitude to
mass manipulation techniques and a general overestimation of their impact.

The GDR not only adopted both the pre-Russian Revolution utilitarian con-
cept of the media and the canonical assumptions about their impact prevalent in
the early 20th century, but applied them without further ado to more recent me-
dia such as radio or television not yet known in Lenin's times. The specific his-
torical context and the history of ideas which had shaped Lenin's thoughts were
not taken into account'®. These resulted in the principles of media policy adhered
to — at least officially — until the collapse of the regime in autumn 1989: it was
vital to achieve optimum use of the regime's own media to develop and consoli-
date the population's class consciousness. The assumption was that the capitalist
society on the other side of the Iron Curtain would do anything to prevent this
from happening in order to stop the proletariat from becoming mature and inde-
pendent.

Accordingly, the liberal ideal of independent media and public space of dis-
course was completely alien to communist political culture. In a liberal system,
so the communists alleged, capitalists would always secure opinion leadership.
From this perspective, the West German media did not appear free, but merely as
a more or less unmasked tool used by the bourgeoisie to fight against the prole-

16 Ruchatz, Jens, ‘Lenins Medienrevolution als Exempel. Eine medientheoretische Klar-
stellung’, in: Grampp, Sven et. al. (eds.), Revolutionsmedien-Medienrevolutionen
(Konstanz: UVK, 2008), pp. 325-346.

17 Le Bon, Gustave, The Crowd: A Study of the Popular Mind (New York: Kessinger
1896).

18 Ruchatz, Medienrevolution, p. 335f. (see note 15).

326

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

tariat”. The selective perception of the media as a political tool used to nfluence
and control society, and the belief in an immediate and strong impact made the
media appear as a potentially dangerous threat.

Dealing with Western broadcasting: jamming the RIAS

From this perspective, it seemed advisable to curtail the allegedly “manipulative
power* of the capitalist media. One of the options was “jamming” — using a
transmitter tuned to the same or an adjacent frequency to override radio waves.
This method had for example been used successfully by Nazi Germany during
the Second World War to disrupt the communications of the BBC*. The purpose
of jamming was to cause disruptions to an extent that the reception of unwel-
come programmes becaine impossible. While the responsible authorities denied
the use of jamming transmitters in the GDR, their existence was an open secret
both in East and West Germany'. Nevertheless, the jamming transmitters were
subject to the strictest secrecy. Even confidential internal documents never ex-
pressly mentioned the term jamming transmitters”, but used the euphemism
“special facilities* (“Sonderanlagen®). It is certainly not least for this reason that,
even after the end of the GDR, public knowledge of these transmitters remained
very limited, and many myths still surround the topic™.

3.1 Setting up the jamming transmitter network in the 1950s
The first attenpts at jamming in the GDR date back to 1952%. They began at the

very moment when the popularity of East Germany's own programmes hit rock
bottom due to the authorities' efforts to mould radio broadcasting into an instru-

19 The Soviets also used this argument to refute the concept of the ,,free flow of informa-
tion* used by the Americans to legitimise the maintenance of their foreign services. Cf.
Jennifer Spoher's article in this volume.

20 Cf. Andy O’Dywer's contribution in this volume.

21 Only the Minister of Culture, Johannes R. Becher defended the presence of jamming
transmitters in 1955 on the occasion of a discussion meeting in West Berlin; cf. Walter,
Gerhard, Der Rundfunk in der sowjetischen Besatzungszone Deutschlands
(Bonn/Berlin: Deutscher Bundesverlag, 1961), p. 119.

22 So far this topic has not been the subject of in-depth research, possibly owing to the
scarcety of source material. The only sound discussion of the topic, albeit focusing on
the technical level, is Kullmann, Joachim, ‘Kalter Krieg im Ather: DDR-Stdrsender
gegen den RIAS’, Funk-dmateur, 45 (1996), Vol. 1, pp. 29-31; Vol.2, pp. 145-147.

23 Konzeption zum Vorschlag Erh¢hung der Wirksamkeit des Sonderarlagen, 14th June
1962, S. 1; BArch Berlin, DM3 BRF II 1800.

327



Christoph Classen

ment of political education. As a consequence the audience was switching to
Western programmes in large numbers™. It is also likely that the beginnings of
jamming were directly linked to the GDR's attempt to build a centralised broad-
casting system based on the Soviet model, aimed at transforming b‘roadcasts into
a powerful tool for the “systematic implementation of socialism™. The Soviet
Union had started jamming the Russian language services offered by “Voice of
America® and the BBC in 1949%. It is certain that by September 1953 the GDR
was operating ten major jamming transmitters (with 2 kW each) and 30 smaller
ones (50 W each) in order to disrupt the reception of programmes broadcast by
the RIAS, the US broadcaster based in West Berlin. This is evident from a confi-
dential letter written by the former Soviet High Commissioner for Germany
Vladimir Semyonovich Semyonov to Otto Grotewohl and Walter Ulbricht as
representatives of the East German government . In the same letter Semyonov
criticised the “manifestly insufficient™ action taken against the “reactionary
broadcasts® of the RIAS and demanded among other measures a swift and deci-
sive expansion of the jamming transmitter network.

Tt is quite probable that the Soviet initiative was a response to the uprising
acainst the East German government on 17th June 1953, which the fledgling
state would hardly have survived without the military intervention of the Soviet
Union. For the first time the dynamism of the electronic media in times of revo-
lutionary upheaval became manifest®. From the Eastern point of view the live
broadcasts of the RIAS had played a key role in the upheaval and its dynamics®.

24 Cf. Classen, Christoph, ‘Revolution im Radio. Zur institutionellen Entwicklung des
Horfunks in der SBZ/DDR 1945-1953’, in: Amnold, Klaus; Classen, Christoph (eds.),
Zwischen Pop und Propaganda. Radio in der DDR (Berlin: Links, 2004), pp. 47-66.

25 Tbid.

26 At least according to the assumption of Walter, Der Rundfunk, p. 116 (see note 21).

27 Semyonov in a letter to Grotewohl and Ulbricht, 21.9.1953 (translation into German),
SAPMO-BArch DY 30, NL 90/316.

28 Hans-Hermann Hertle, Volksaufstand und Herbstrevolution. Die Rolle der West-
Medien 1953 und 1989 im Vergleich, in: Bispinck, Henrik et al. (eds.), dufstinde im
Ostblock. Zur Krisengeschichte des realen Sozialismus (Berlin: Links 2004), pp. 163-
192.

29 Cf. Rexin, Manfred, , Feindsender™ RIAS, in: Riedel, Heide (ed.), Mit uns zieht die
neue Zeit... 40 Jahre DDR-Medien (Berlin: Vistas, 1993), pp. 38-42, especially p. 391.

328

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

Vorsichi

Figure 2: Poster: Caution RIAS Poison 195# [Source: DHM Berlin]

Therefore targeting the RIAS seemed obvious. While East German households
could receive other Western radio stations such as the “Sender Freies Berlin®
(SFB, until 1954 NWDR-Berlin) which was equally based in West Berlin, the

329



Christoph Classen

RIAS — founded as early as 1946 — was unmatched in terms of coverage and
popularity®. In addition, as far as the SED party leadership was concemed, the
American-controlled markedly anti-communist RIAS fitted the mould of a typi-
cal instrument of psychological warfare better than any other broadcaster. SED
propaganda denounced RIAS as a “centre of espionage”, and an extension of the
American intelligence services”. Beyond such exaggerations made for propa-
ganda purposes, this extremely popular radio station was — not entirely without
reason — perceived and fought as an active instrument of the American contain-
ment and roll back policies™.

In any case the East German authorities immediately complied with the So-
viet demands®. During the following years the postal services quickly estab-
lished a network of jamming transmitters in order to prevent the reception of the
RIAS' programmes on medium and longwave frequencies on a nationwide basis.
For this purpose a specific subdivision for “special facilities™ was established
within the central administration for broadcasting which had been created in
1951*. By 1961, a network of 82 jamming transmitters had been established.
The longwave frequency, which existed until 1964, was jammed by one trans-
mitter, while all others targeted the three (and later four) medium wave frequen-
cies: three powerful 5 kW transmitters, 31 medium power transmitters (2 kW),

30 On the early development of the RIAS including audience preferences cf. Galle, Petra,
RIAS Berlin und Berliner Rundfunk 1943-1949. Die Entwicklung ihrer Profile in Pro-
gramm, Personal und Organisation vor dem Hintergrund des Kalten Krieges (Miin-
ster: Lit., 2003).

31 In 1955, the idea that the RIAS was involved in the intelligence services' attempts to
undermine the GDR even led to a show trial against alleged RIAS agents.

32 Cf. Schlosser, Nicholas J., ‘Creating an ‘Atmosphere of Objectivity’: Radio in the
American Sector, Objectivity and the United States’ Propaganda Campaign against the
German Democratic Republic, 1945-1961°, German History, 29 (2011), pp. 610-627;
Stover, Bernd, ‘Radio mit kalkuliertemn Risiko. Der RIAS als US-Sender fir die DDR
1946-1961°, in: Amold, Klaus; Classen, Christoph (eds.), Zwischen Pop und Propa-
ganda. Radio in der DDR (Berlin: Links, 2004), pp. 209-228.

33 According to a handwritten note dated 8th January1954: "Weitere Gerite sind in Be-
trieb genommen” (Further devices have been put into operation); ibid.
34 The department names within the East German postal services changed over the pe-

riod; for example the HV Funkwesen (central administration for broadcasting) was
called "Hauptabteilung Rundfunk- und Fernsehbetrieb” from 1961 while the subdivi-
sion "Sonderanlagen” ("special facilities") operated under the name "Gruppe Sonder-
anlagen und technische Sicherheit Rundfunk und Fernsehen" from early 1972. On 1st
January 1975 the subdivision was renamed again and simply called "Betriebe und
Verkehr des Funkwesens". Hence several years before jamming ceased any indication
of the measures was eliminated.

330

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

and 47 small TF 2 transmitters with 100 W each®. The more powerful transmit-
ters did not send interfering signals; instead within a radius of six to twelve miles
they broadcast one of the normal radio programmes on the frequency of the
RIAS, and at a greater distance both signals mixed®. In contrast, the smaller
transmitters operated with an jamming frequency which ensured that the pro-
gramme broadcast by the RIAS was blanketed with a continuous loud tone
within a radius of 0.6 to 3 miles”. While the powerful facilities officially oper-
ated as “normal® radio transmitters and were not disguised, the smaller transmit-
ters which produced jamming signals were solely installed in police stations for
security purposes®. For this decision the official distinction between “jamming*
and “interference” would have been crucial: only the deliberate use of blatantly
interfering signals to jam broadcasts was internationally condemned, while con-
current broadcasts on the heavily used medium wave frequencies were tolerated
as inevitable “interference. The transmitters were gradually altered and
equipped to run without operators, only requiring maintenance every four to six
weeks®. The number of transmitters alone illustrates the massive effort the au-
thorities made to suppress the coverage of a single Western broadcaster in East
Germany. In view of the fact that even in 1958 only 60% of citizens could re-
ceive all three East German radio programmes, and 2% even received none at
all®, this prioritisation is remarkable. At the same time additional challenges had
to be addressed such as the development of television broadcasting and a VHF
transmitter infrastructure*’. It was a laborious task to acquire the necessary exper-

35 Einschatzung der Wirksamkeit und des derzeitigen Wirkungsgrades der Sonderanlagen
in bezug auf die z.Z. im Gebiet der DDR zu empfangenden Rundfunkstationen West-
deutschlands und anderer NATO-Sender; Berlin, no date (1962), Ministerium fiir Post-
und Fernmeldewesen, Teilbestand Rundfunk und Fernsehen, BArch Berlin, DM 3 BRF

11 1800.

36 A slight offset from the RIAS frequency also generated an interference whistling tone;
ibid., p. 2.

37 Einschitzung der Wirksamkeit... (see footnote 35), p. 3.

38 Tbid.

39 Ibid.

40 Draft resolution of the State Planning Committee "iiber die schnellere Entwicklung des

Hor- und Fernseh-Rundfunks in der DDR in den Jahren 1959-1960" (on the advance-
ment of radio and television broadcasts in the GDR in 1959-1960), 14th July 1958,
BArch, DR 6/662.

41 Cf. Vogel, Andreas, ‘Innovationsprozesse in der Rundfunkgeriteindustrie der BRD
und der DDR am Beispiel der Einfiihrung der UKW-Technik’, in: Bér, Johannes; Pet-
zina, Dietmar (eds.), Innovationsverhalten und Entscheidungsstrukturen. Vergleichen-
de Studien zur Entwicklung im geteilten Deutschland 1945-1990 (Berlin: Duncker &
Humblot, 1996), pp. 165-187. (Schriften zur Wirtschafts- und Sozialgeschichte, 48).

331



Christoph Classen

tise, and the equipment which was initially manufactured in the GDR proved
more or less useless®™.

Figure 3: 2 kW interfering transmitter

Apart from the considerable resources required to establish the transmitter net-
work, soon the first difficulties became apparent in the operation of the devices.
On a technical level, the transmitters unfortunately did not only disrupt the un-

42 In 1957 a report summarised as follows: "Zusammenfassend kann also gesagt werden,
daB die z.Z. in der DDR betriebenen Rundfunksenderanlagen zwar den Méglichkeiten
der Industrie, aber nicht dem Stand der Welttechnik entsprechen” (To summarise, the
radio transmitter facilities in the GDR cormrespond to industrial capabilities, but are not
on a par with intemational technology), memorandum ,,Die Einschétzung des Nach-
richtenwesens fiir den Zeitraum 1950 bis 1960, no date [autumn 1957]; elsewhere a
statement says: "Die von uns heute in der DDR bei den Rundfunksendern erreichte
Frequenzstabilitit liegt wesentlich unter dem Weltstandard und war schon vor 1940
iiberholt. Gleiches trifft auch auf die Storanfilligkeit unserer Anlagen zu." (The fre-
quency stability currently achieved by our radio transmitters in the GDR is signifi-
cantly below the international standard and was obsolete before 1940, The same ap-
plies to the facilities' susceptibility to interference); cf. Perspekiivplan, no date [1957],
BArch, DR 6/662.

332

Jamming the RI4S. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

welcome broadcasts from the West, but also interfered with the GDR's own
transmissions. This applied in particular to police radio, which was established
during the 1950s. The installation of the smaller transmitters in police stations
which initially were chosen for security and secrecy purposes turned out to be a
problem: “The transmitters' close proximity causes significant interferences in
the radio traffic of the VP [Volkspolizei, i.e. the national police of the German
Democratic Republic] or even blocks it completely*”. In case of doubt police
radio evidently took precedence, and the jamming transmitters could only oper-
ate at certain times which significantly reduced their benefit. The problem was
not restricted to police radio. In 1957 the district office for postal services and
telecommunication in Neubrandenburg contacted the “special facilities* depart-
ment regarding the “significant disruptions to the telephone services™ and asked
to move a transmitter installed in one of their offices. “The transmitters’ modula-
tion is [...] audible as soon as the handset is picked up**. Not only had the dis-
trict office to reimburse telephone charges due to the massive disruptions, so the
complaint, but the situation was also unacceptable for the telephone exchange
operators, the more so as “constant electrostatic charging occurs“®.

In addition to these unintended disruptions of the radio and telephone ser-
vices, finding suitable locations also proved difficult because various and often
conflicting technical and political requirements had to be met: on the one hand
the transmitters were supposed to achieve the maximum reach and cover densely
populated areas, on the other hand the authorities had to ensure their security and
secrecy, and the disruptions had to be strictly limited to the national territory of
the GDR*. The bulky aerial systems were a major challenge as they had to be
installed in publicly accessible areas or on private property for optimum per-
formance. However, this was often not possible because the owners refused
permission to use their property®’.

43 Einschitzung der Wirksamkeit. .. (see note 35), p. 3

44 Confidential letter dated 28th May 1957, BArch Berlin, DM 3 BRF II 1774B

45 Ibid.

46 "Beim Aufbau der Sonderanlagen wurde von dem Standpunkt ausgegangen, die Leis-
tung und die Standorte der einzelnen Anlagen so zu wihlen, daf3 die unmittelbare Be-
einflussung der entsprechenden Sender nur im Gebiet der DDR wirksam wird." (The
special facilities were installed with particular attention to capacity and location to e-
nable the restriction of the direct effects of the transmitters to the territory of the
GDR); confidential comrespondence to the radio administration in Burg, 19th
May1958; BArch DM 3 BRF II 1774B.

47 Einschitzung der Wirksamkeit. .. (see note 35), p. 4.

333



Christoph Classen
3.2 Jamming problems: effectiveness and perception

From the outset the establishment of the transmitter network was therefore ham-
pered by various problems and conflicting goals, with political, technical and
economic issues overlapping. In the 1950s the lack of resources alone seems to
have slowed down infrastructure development. Efforts to verify the effectiveness
of the jamming transmitters began at an early stage. Initially the authorities relied
on the services of the Stasi (Ministry for State Security). In March 1954 the
Deputy State Secretary for state security, Erich Mielke, ordered that, using the
radio sets available “in all district unit offices*, the reception of RIAS broadcasts
should be tested “thoroughly for eight days™ to find out “to what extent the
broadcasts are still audible**®. In order not to overburden the intelligence service
officers they were provided with a printed radio dial on which the RIAS frequen-
cies that had to be reviewed were marked®. The results were mixed, ranging
from a crystal clear reception to a complete suppression of the broadcast. The
authorities were hopeful that it was only a question of time before their aim
would be achieved: Mielke envisaged the “complete elimination of the possibil-
ity to receive the frequencies used by the RIAS“.

Less than a decade later this optimism had vanished. While the field strength
measurements now produced by the postal services revealed that there were large
areas where it was either very difficult or no longer possible at all to listen to the
RIAS on medium or longwave frequencies, according to a confidential report
written by the competent postal department in the early 1960s this only affected
“about 65% of our Republic's territory. Far more alarming for the authorities
was the fact that “today 70-80% of our population have an undisrupted reception
of RIAS*“*!. The difference resulted among others from the fact that the RIAS
could be received via shortwave and VHF (since 1952) whose frequencies were
not jammed.

The possibilities of receiving the RIAS increased in the 1960s with the grow-
ing number of VHF radios being used in the GDR. By the mid-1970s, RIAS
could virtually be received via VHF throughout the country apart from some
areas in the extreme north. Consequently, the medium wave frequencies played
an increasingly marginal role as their reach was comparatively limited due to the

48 BStU, BV Leipzig, Leitung 00728/01, BL. 74.
49 BStU, BV Leipzig, Leitung 00728/01, Bl. 75.
50 BStU, BV Leipzig, Leitung 00728/01, Bl. 74.
51 BArch Berlin, DM 3 BRF II 1800, p. 1f.

334

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

jamming":. Added to this, all other Western stations could broadcast without
disruption which was even then deemed unsatisfactory because “their broadcasts
differ little from the RIAS in terms of agitation against the GDR™”. It is not
surprising that the report drew a negative conclusion about the jamming trans-
mitters' cost-effectiveness ratio which was deemed “extremely unfavourable**.

Consequently, in 1962 the technical staff at the postal services advised the
deputy Postmaster General against a further expansion of the jamming transmit-
ter network. Particularly measures against broadcasters other than the RIAS were
considered out of the question due to “lack of transmitter capacity™®. In an al-
most reproachful tone an administrative memo concludes that the investments
made to expand the transmitter network since 1952 amounted to around 7.5 mil-
lion Deutsche Mark (DM). In 1961 alone, the cost totalled DM 1.8 million plus a
further 1.7 million in staffing®. These figures need to be interpreted in the light
of the continuous shortage of funds in the broadcast sector. Only a few months
before the heads of programming had sustained cuts of DM 2.7 million®.

The technicians therefore focused on making the existing network more ef-
fective. Instead of using the more powerful transmitters to broadcast East Ger-
man programmes on a RIAS frequency, they suggested operating them with a
jamming modulation similar to the smaller transmitters, a method used for ex-
ample in Czechoslovakia. In doing so, their reach would be considerably ex-
panded, and the majority of the smaller transmitters could be decommissioned™.
Although this method would not enhance the impact of jamming, at least it
would improve the cost-effectiveness ratio™. It was likely that the technicians
hoped to solve the police radio issues simultaneously. As the GDR had no ex-
perience of using powerful transmitters for generating jamming tones, an initial
test was carried out on a transmitter in Liibben. After “the overall expectations
[could] not be met”, a second test was proposed “making full use of the technical

52 Cf. HA Sendetechnik, Analytische Ermittlung der Senderreichweiten des RIAS aus
Hoérerzuschriften. 1st February 1977; DRA Potsdam, RIAS-Depositum, F 502-03-
00/0083.

53 Einschitzung der Wirksamkeit... (see note 35), p. 1f.

54 Ibid., p. 4.

55 Ibid., p. 6.

356 Konzeption zum Vorschlag Erhéhung der Wirksamkeit des Sonderanlagen, 14th June
1962, p. 1; BArch Berlin, DM3 BRF II 1800.

57 Hermann Ley (President of the State Radio Committee) in a letter to Reginald Grim-
mer (Deputy Head of the Department "Agitation” in the SED Central Committee), 2nd
February 1962; BArch Berlin, DR 6/594.

58 Tbid., p. 1.
59 Einschitzung der Wirksamkeit. .. (see note 35), p. 6.

335



Christoph Classen

capacity“®. While the second test seems to have been more successful, the Min-
istry was still not prepared to follow the suggestion to switch all East German
transmitters to jamming tones: “The report on the tests carried out at the medium
wave facility at Weida was approved. Minister RF [this refers to the Deputy
Postmaster General of the GDR who was responsible for radio and television
broadcasting] has pointed out on several occasions that specific precautions and
security measures will have to be observed while carrying out further tests. He
has also requested the submission of the proposed scheme for his approval be-
fore this modified mode of operation is implemented. This submission must
contain details of the expenditure incurred by the new scheme*®',

Evidently in the following years neither was the mode of operation changed
nor the network expanded. Measurements collated regularly by the West German
postal services for the RIAS suggest that, even in the 1970s, East German trans-
mitters invariably used both methods: jamming tones and broadcasting the
GDR's own radio programmes®. The reasons are obvious: one of the decisive
factors would have been that overt disruptions would have discredited the GDR
at home and abroad. On an international level in particular, traceable strong
jamming transmitters posed a problem because the authorities would not be able
to claim that it was a case of regrettable, but unfortunately inevitable “interfer-
ence”. It is also likely that the clandestine use of the powerful transmitters for
jamming was out of the question as they had never been disguised. While the
suggestion made by the technical staff of the postal services — increasing the
network's efficiency through technical measures — seemed logical from their
point of view, it was not viable for the authorities because it caused considerable
problems in terms of political legitimacy. This aspect obviously tipped the scales
for the political decision-makers.

The existence of jamming transmitters was indeed widely known and very
unpopular with the East German population. The responsible broadcasting and
postal services officials were consistently challenged over this practice. “Why
bother manufacturing large radios in the GDR if the people can only listen to one
station? On the medium wave nearly all stations suffer from disruptions caused
by jamming transmitters, or you can only hear a “potpourri of waves®, a peti-

60 Protocol 24/62 of the staff meeting with the Deputy Minister, dated 21st July 1962;
BArch Berlin, DM 3 BRF II, 2416.

61 Protocol 34/62 of the staff meeting with the Deputy Minister, dated 3rd November
1962; BArch Berlin, DM 3 BRF II, 2416.

62 Cf. Correspondence between the Fernmeldetechnisches Zentralamt der Bundespost
(Central Office for Telecommunication of the Bundespost) and the technical manage-
ment of the RIAS, 2nd September 1977, p. 10; DRA Berlin, Bestand RIAS-Depositum,
F506-00-00/0027.

336

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

tioner claimed. This petition illustrates a general tendency to attribute all recep-
tion problems to jamming®. The demand to “eliminate the jamming transmitters*
emerged as early as 1953 in the context of the June uprising, when it was among
the most prominent issues raised by both ordinary citizens and official bodies
acting on their behalf®,

The authorities' response to criticism and official complaints was inevitably
the same: the existence of jamming transmitters in the GDR was flatly denied. A
report on an audience discussion (“Horerversammlung™) stated for example: “In
the context of technical matters the question 'Why jamming transmitters?' was
one of the most discussed issues. Our colleagues from the radio and postal ad-
ministrations explained that no jamming transmitters were installed on GDR
territory, and that the whistling and humming noises could be attributed to a
capacity overload of medium wave frequencies, and secondly to jamming trans-
mitters installed in the West whose signals are picked up when listening to West
German or other foreign stations. (The conversations occurring after the meeting
proved that our colleagues were not convinced by these explanations. They still
held the view that jamming transmitters existed in the GDR, and that our col-
leagues from the postal services were not allowed to say s0.)“®.

The report highlights that the operation of jamming transmitters caused a
fundamental credibility problem within the country. If the authorities had admit-
ted the existence of jamming transmitters, not only their political paternalism
towards the population would have been revealed, but it may also have been
understood as an admission of weakness in the relation to the West. The denial
strategy, however, lacked credibility from the outset, and caused a situation in
which the population rightly felt lied to by their own government. Furthermore,
the authorities' secretiveness led large parts of the audience to believe that diffi-
culties in receiving broadcasters other than the RIAS were also caused by jam-
ming, while in reality they were attributable to other reasons®.

63 Correspondence between the personnel of the cable plant in Meiflen and the State
Radio Committee, 25nd October 1956; BArch Berlin, DR 6/547; cf. also radio corre-
spondent reports on programming, 22nd January 1954; DRA Potsdam, Staatliches
Rundfunkkomitee, Biiro des Vorsitzenden, F 094-00-00/0002.

64 Correspondence between the trade union management of the Signal- und Fernmeldew-
erk Dresden and the State Radio Committee, 23rd July1953; BArch Berlin, DR 6/193;
correspondence between the standing commission at the District Council of Karl-
Marx-Stadt and the State Radio Committee, 20th November 1956; cf. quotes in Walter,
Der Rundfunk, p. 117.

65 Protocol of the audience meeting (Horerversammlung) of the VEB Kraftwerks- und
Industriebau Dresden on 16th January 1957; BArch Berlin, DR 6/559.

66 Cf. note 63.

337



Christoph Classen

The impact on the GDR's own population was one thing, but the foreign pol-
icy issues were equally problematic. They were less acute in the confrontational
1950s and 60s when the East German authorities argued internationally that it
was the West that had first breached the 1948 Copenhagen agreement on the
coordination of medium and longwave frequencies®. They named the RIAS as
one of the broadcasters using unauthorised frequencies and transmitter
strengths®. Besides, so the authorities argued, the Copenhagen Frequency Plan
stipulated that medium and longwave frequencies should only be used for na-
tional provision, and the RIAS was violating this principle®. However, in the
1970s the political climate had changed and become less confrontational. Conse-
quently, jamming increasingly contravened the GDR's intensive efforts to
achieve international recognition. An occasion where this became clear was a
press conference in the summer of 1975 when a West German correspondent
asked the East German deputy foreign minister whether East Germany would
stop jamming the RIAS in the course of the CSCE process. The harsh response
indirectly revealed that the question had hit a nerve: “in the light of easing inter-
national tensions [it is inappropriate] to raise issues which are purely fictitious
and do not serve the cause*™.

3.3 The end of jamming and a final episode

Only three years later the GDR ceased jamming. The immediate cause was not
the signing of the Helsinki Final Act of the CSCE in 1975, but another interna-
tional agreement which had been negotiated at the same time: the Geneva Fre-
quency Plan. Its aim was to achieve a binding agreement on frequency alloca-
tions for Europe and Africa after the provisions of the Copenhagen plan had
largely failed”. The GDR was officially involved for the first time, and internally

67 Cf. Glowczewski, Georg von, ,Der Kopenhagener Wellenplan. Seine politischen,
rechtlichen und technischen Folgen fiir die ARD’, in: Lerg, Winfried (eds.), Rundfunk
und Politik 19231973, Beitrige zur Rundfunkforschung (Berlin: Spiess, 1975). pp-
385-410. (Rundfunkforschung, 3).

68 Ibid.

69 Ifrlis_ was t‘he line of argument of a Foreign Office representative vis-a-vis a commis-
sioning editor at the RIAS; he also insisted that the GDR. had made no attempt to jam
the RIAS; cf. Steinke in a letter to Hammerstein. 10th July 1975; DRA Potsdam,
RIAS-Depositum, F 502-00-00/47.

70 Quoted from ibid.

71 See If'mal acts of the Regional Administrative LF/MF Broadcasting Conference;
http://www.itu.int/pub/R-ACT-RRC.3-1975 (2™ April 2012).

338

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

the negotiations were considered as a great success™. However, the enhanced
international reputation required the GDR to comply with the agreement and to
abstain from using frequencies allocated to other countries. Therefore, after 36
years, the era of jamming RIAS broadcasts ended when the Geneva Frequency
Plan came into force.

For about a decade it appeared that the history of jamming in the GDR had
come to an end, but in fact a sequel was to follow. In 1988, shortly before the fall
of the regime, the authorities in Berlin were provoked into targeted and region-
ally restricted jamming. The background was an alliance between members of
the East German opposition and left-wing alternative groups in West Berlin.
These groups used the deregulation of the West German broadcasting system to
create their own legal VHF radio programme “Radio 100%. Since August 1987
Radio 100 scheduled one monthly slot called “Radio Glasnost — Aufer Kon-
trolle” [Radio Glasnost — Beyond Control] which provided a forum for the East
German opposition. Added to this, the broadcasts included critical reports by
opposition members which were recorded on audio tapes and smuggled over the
border”.

The programme's title alone spelled out precisely what it intended to do: to
break the information and opinion monopoly of the East German media. Indeed
the topics frequently touched on issues considered too delicate or taboo by the
responsible authorities in the GDR. Consequently, the programmes sparked a
virulent response: the official party newspaper “Neues Deutschland” and even
the Soviet newspaper “Prawda“ labelled the broadcasts as “torrents of hatred
against the GDR* and “counterrevolutionary propaganda“™. Shortly after the
launch of the broadcasts the Stasi launched a counter-offensive™. It culminated in
April 1988 with two targeted jamming measures implemented by the Stasi's
technical radio unit, designed to foil the reception of the critical broadcasts in
East Berlin and the GDR™.

72 Council of Ministers of the GDR, 15th March 1976, Information on the results of long
and medium wave coordination, Geneva 1975. BArch Berlin, DM 3/14391, pp. 142-
156.

73 Cf. Boysen, Jacqueline, ‘,Radio Glasnost — AuBer Kontrolle“. Ein West-Berliner
Sender der DDR-Opposition’, Deutschland Archiv, 44 (2011), Vol. 1, pp. 35-40.

74 Ibid., p. 38.

75 MaBnahmen der Linie IX zur Zuriickdrangung und Unterbindung feindlich-negativer
Beeinflussung von Biirgern der DDR durch den Sendebeitrag ,,Radio Glasnost* vom
Westberliner Privatsender ,Radio 100“;, 23rd September 1987; BStU MfS HA
1X/1620, pp. 101-105.

76 Hauptabteilung III, Information zu durchgefiihrien Mafnahmen gegen die Sendung
.Radio Glasnost — auBer Kontrolle®, 25th April1988; BStU MfS ZAIG 6252a Bl 41-
43.

339



Christoph Classen

For these two measures that were given the names “David 1 and “David 2«
initially twelve and then 18 VHF jamming transmitters were deployed, installed
in East Berlin and in Potsdam. The technical challenge was to prevent the jam-
ming signals from impacting West Berlin. The effectiveness of the transmitters
was checked at 64 monitoring points in and around Berlin. Additionally, unoffi-
cial Stasi collaborators were asked to check whether the reception in West Berlin
was free from disruptions’’. However, the jamming measures were neither ex-
panded nor established on a permanent basis. Instead after only a short time
Erich Mielke, the Minister of State Security, gave orders to stop the jamming
measures “with immediate effect“”. It is very likely that these operations had to
cease for the same reasons as the efforts to jam the RIAS, but this time the ab-
surd disproportion between the huge effort involved and the limited audience
numbers was not the decisive factor. Above all the authorities were concerned
that the west would verify evidence of jamming, and that the breach of interna-
tional agreements consequently would harm the GDR's reputation abroad”.

4. Other technical measures: alternatives to Jjamming?

Jamming was without any doubt the most consistent strategy pursued in the
GDR to suppress the reception of Western broadcasts. Concurrently other tech-
nical measures were explored, and even implemented. From the outset, the So-
viet occupying power had imposed strict regulations on radio broadcastin g, start-
ing with the permission in principle to transmit programmes to the civilian popu-
lation in September 1945. Among other conditions civilians were initially not
allowed to use radios with more than three valves®, clearly with the aim of pre-
venting the reception of all but regional stations.

77 Ibid.
78 Correspondence of 16th May 1988; MfS ZAIG 6252a, B, 62.
79 Boysen, Radio Glasnost, p. 39 (see note 73).

80 SMAD Order 78. dated 27th September 1943; Brandenburgisches Landeshauptarchiv
(BLHA). Rep. 202 A Biiro des Ministerprisidenten. No. 61: this restriction was lifted
again on 20th April 1946; cf. SMAD Order 132: BLHA. Rep. 202 A Biiro des Minis-
terpriasidenten, No. 64.

340

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany
4.1 Wired radio

In line with this attempt at total information control' the Soviet Military Ad-
ministration in Germany (SMAD) concurrently ordered the establishment of a
wired radio network in the Soviet occupation zone which provided radio via
cable. Built on previous experiences in Germany and the Soviet Union, this
model offered the occupying forces the advantage to supply broadcasts centrally
and prevented users from switching to “unwelcome® alternative stations. In addi-
tion, the SMAD hoped to establish an inexpensive infrastructure that would
enable them to “feed” instructions and points of view to the population as widely
as possible® within a limited amount of time and resources. This argument is
supported by the fact that the wired radio system was designed both for a com-
munal reception with publicly installed loudspeakers and for the home. In fact,
by the end of 1946 more than 866 loudspeakers had been installed on roads and
in public spaces in more than 100 towns®”. However, in spite of reasonable ef-
forts the introduction of the wired radio system in the homes was not workable.
While a trial on a “wired radio test facility in 126 homes in a block of flats in
Leipzig-Leutzsch [...] produced promising results*®, at the same time it became
apparent that the funds required for building the necessary infrastructure could
not be raised®”. The postal services were not prepared to cover the additional
costs for electricity and lines from the existing radio licence fees, and passing the
cost on to the audience was not considered viable®. In the end, the implementa-
tion of this model failed because the technology was incapable of providing a

81 Cf. Foitzik, Jan, Sowjetische Militdradministration in Deutschland 1945-1949 (SMAD)
(Berlin: Akademie-Verlag, 1999), p. 324f.

82 In addition to problems with the installation of transmitter facilities initially there were
no production capacities for new radios. Wired radio only required a loudspeaker on
the receiver side; cf. memorandum on a meeting of the Zentralverwaltung fiir Post- und
Fernmeldewesen at the Oberpostdirektion Leipzig on 2nd and 31d September 1946 re-
garding the expansion of the low frequency wired radio network, Radio Broadcasting
Department 5th September 1946; DRA Potsdam, F 201-00-00/0004, Geschiftsunterla-
gen, Planungsunterlagen Biiro des Intendanten 1945-1950, pp. 442-444.

83 On this and the following cf. Verwaltungsbericht der Zentralverwaltung fiir das Post-
und Fernmeldewesen in der SBZ 1945/46; BArch Berlin, DM 3/2457.

84 Ibid., p. 82.

85 "Das Projekt umfasst 11 Millionen Mark, von denen 4 Millionen Mark von den Lin-
dern aufzubringen wiren [...]" (The project will cost 11 million Mark, 4 of which
would have to be funded by the federal states); memorandum on a meeting of the Zen-
tralverwaltung fiir Post- und Fernmeldewesen (see note 83).

86 In addition to a 100 Reichsmark (RM) fee for the wired radio device the monthly radio
licence fee would have doubled from RM 2 to 4; cf. Verwaltungsbericht der Zentral-
verwaltung fiir das Post- und Fernmeldewesen (see note 83), p .81.

341



Christoph Classen

solution to overcome resource shortage: the GDR lacked both the raw material
and production capacity to manufacture the repeaters required for the wired radio
infrastructure®”.

4.2. Fixed frequency receivers

After the June 1953 uprising and the lessons learnt about the influence of radio
broadcasting the measures implemented were not limited to expanding the jam-
ming transmitter network which the Soviet High Commissioner Semyonov had
recommended in his confidential letter. In the same communication he suggested
the manufacture of radio sets which excluded the reception of foreign pro-
grammes. He openly referred to the “Volksempfinger — the radio used during
the Nazi regime — as a successful model which he believed had been designed
for limited reception®. As with jamming, the Germans put his suggestion into
practice. The Volkseigene Betrieb (VEB) “Stern-Radio® in Berlin manufactured
the “Kolibri* model which was tuned to receive only two stations. The operating
manual says: “The device is preset to receive two fixed frequencies used by
democratic stations. Users can switch between the two options by moving the
slide switch to the left or the right“®. Depending on location the model was
tuned to different frequencies to enable the reception of two East German sta-
tions. All the users could do was some fine-tuning. Although at DM 50 the radio
was reasonably priced and an enhanced version was marketed the next year,
demand remained sluggish. It was popularly mocked as “Rentnerradio” (“pen-
sioner radio™) or “Ulbricht-Vogel* (“Ulbricht bird“). In addition, a logistical

87 "Leider musste die geplante Einfithrung vorerst noch zuriickgestellt werden, da sich ihr
sehr erhebliche Schwierigkeiten in der Beschaffung der erforderlichen Rohstoffe und
der Freistellung von Industriekapazitdten entgegenstellten." (Unfortunately we had to
delay the scheduled introduction for now as it was impeded by significant problems in
the procurement of the necessary raw materials and the release of industrial capaci-
ties.); cf. Verwaltungsbericht der Zentralverwaltung fiir das Post- und Fernmeldewesen
(see note 83), p. 82.

88 Semyonov in a letter to Grotewohl and Ulbricht, 21st September 1953 (see footnote
27); in fact the models VE 301 and DKE 3 sold under this name were not receivers
with a preset reception frequency; owing to their very simple technical specifications
the reception of weaker stations (i.e. located further away) was not possible, or only
with very poor quality.

89 Cf. Deutsches Rundfunkmuseum e.V.; http://www.drm-berlin.de/ausstellung-radioge-
raete-detail-10167.html (6th April 2012).

90 Cf. ibid.

342

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

challenge arose as the correctly tuned radios had to be delivered into the corre-
sponding regions. "Kolibri" was discontinued as early as 1955°".

Figure 4: “Kolibri II by Stern-Radio Berlin (1954/55). In the middle of the
image the slider used to switch between GDR programmes “Berlin I and “Ber-
lin II* is clearly visible.

5. Why jamming ended — or the limits of media as a political tool

The jamming of Western radio stations was based to a large extent on the idea
that the population needed protection from the “harmful® influences of capital-
ism. According to the communist premises on class struggle it was assumed that
it was “the capitalist society* or its highest-ranking representatives who were
attempting to use the allegedly centrally controlled Western media to manipulate
the proletariat and thereby undermine the “first workers state on German terri-
tory*. Related to this, the conviction that the media had a powerful impact in
terms of a direct political interference corresponded to ideas which were particu-
larly prevalent during the first half of the 20th century. From this point of view,
the programmes of the Western broadcasters were no less than instruments of
psychological warfare, in particular the American-controlled RIAS whose target
audience explicitly extended to East Germany and whose coverage had been of
considerable importance for the insurgents during the June 1953 uprising. From

91 Cf. Buckow, Anjana, Zwischen Propaganda und Realpolitik (Stuttgart: Steiner, 2003),
p. 259; apparently remainders of stock have been used as a give-away with East Ger-
man goods sold abroad; cf. hitp://www.wehrmacht-awards.com/forums/show-
thread.php?t=354828 (6th April 2012).

343



Christoph Classen

the outset the friend and enemy mindset of the Cold War determined the percep-
tions and related practices in jamming as it did in many other areas™.

What would have been more obvious than to suppress reception using techni-
cal means? In the early 1950s the authorities clearly believed that it would only
be a question of time until the reception of Western broadcasters in the GDR
could be completely blocked. However, from the early stages a number of prob-
lems and conflicting goals arose on different levels. This became apparent first
on the frechnical level. A large number of technical problems were caused by
political constraints which required the total secrecy of the jamming measures.
These included the disruptions of police radio and telephone transmissions, and
also challenges concerning the optimal positioning of transmitters and aerials.
The technical capacity was never sufficient to jam all frequencies. However, in
the long run it was primarily the rapid innovations in broadcast engineering that
proved to be a fundamental problem. In the early 1950s most listeners only
owned simple medium wave radios, and the disruptions may have been relatively
effective. With the emergence of the VHF network which provided nationwide
coverage even in the GDR as early as the 1960s and the availability of more
powerful high quality radios, the importance of the jamming transmitters inevi-
tably began to decrease.

This development became even more marked when television was introduced
and grew in importance with a dynamic unforeseen in the 1950s: it began to take
over the radio's role as the leading medium of information and entertainment in
the GDR during the 1960s. Initially some attempts were made to hamper the
reception of Western programmes. For example after the wall was built, the East
German youth organisation FDJ was mobilised to spoil television aerials directed
to the West as part of the “Blitz against NATO broadcasters® campaign. How-
ever, no attempts were made to install jamming facilities for television as the
technical effort needed was more complex than for radio. The only other inter-
vention made by the authorities was the targeted use of television repeaters for
East German stations in individual towns and cities. These transmitters were
necessary anyway, but were intentionally operated on the same channel used to
broadcast the first West German programme®. Nevertheless, since the 1960s
people were able to receive at least one of the three West German programmes
nearly everywhere in the country, with the exception of some regions in the

92 See in general Hom, Eva, The Secret War. Treason, Espionage, and Modern Fiction
(Evanston/Ill.: Northwestern University Press, 2012).
93 In the 1960s for example in large industrial cities such als Jena and Eisenhiittenstadt;

for Eisenhiittenstadt cf. Fromm, Giinter, ‘Eisenhiittenstadt, sein Stérsender und die ver-
botenen Antenner’, in: Badstiibner, Evamarie (ed.), Befremdlich anders. Leben in der
DDR (Berlin: Dietz, 2000), pp. 219-232.

344

Jamming the RIAS. Technical Measures against Western broadcasting in East Germany

extreme south or north east of the GDR. The efforts to jam the RIAS therefore
seemed increasingly anachronistic.

The economic challenges were inseparably linked to the dynamic develop-
ment of broadcast technologies. The officials at the Postal Ministry were aware
from the early 1960s that despite the significant expenditure only a small number
of listeners was actually prevented from receiving Western broadcasts. In fact,
the jamming measures still only focused on the medium and longwave frequen-
cies of the RIAS. All other stations and frequencies could be received without
hindrance. In view of the GDR's constantly limited resources, the increasing
transmitting power of the Western stations that permeated into East Germany
represented a permanent challenge. In addition, the pressure to innovate was
extremely high in radio and television engineering, which affected transmission,
reception and studio technologies. With the development of technical infrastruc-
tures — whether VHE, stereo or colour television — inevitably a need arose to fill
broadcast slots with attractive and increasingly extensive programme offers.
Under these circumstances investments into purely defensive measures such as
jamming soon appeared questionable. This is one of the reasons why the expan-
sion of the jamming transmitter network peaked as early as 1960, but then went
into decline. Even the competent Postal Ministry department rejected the idea of
expanding the network any further. The inclusion of VHF or additional stations
was out of the question, not least in view of the prohibitive cost.

As indicated above jamming emanated from political decisions made by the
East German and Soviet authorities. It is apparent, however, that in addition to
the technical and economic obstacles various conflicting goals arose on an im-
mediate political level. The autocratic and dictatorial regimes of the 20th century
made a considerable effort to publicly establish their legitimacy, and to demon-
strate that their policies reflected the (ostensible) interests of the majority. The
SED went to considerable lengths to achieve this goal, but jamming contradicted
these efforts on both a domestic and an international level. In order to maintain
their credibility, states such as the GDR which claimed to have the better politi-
cal system had to be prepared to face competition, and not prevent it by force.
This legitimacy issue led to a strict secrecy that was unsustainable particularly
within the country and therefore had an even more discrediting effect. Interna-
tionally, it was equally crucial to avoid the impression that the GDR was jam-
ming Western broadcasters. For this reason, all powerful transmitters broadcast
East German programmes on the same frequency as the RIAS throughout the
whole period, so they could be classified as interfering stations. The downside of
this mode of operation was that it significantly prejudiced the effectiveness of
the jamming measures. With the increased efforts to gain international recogni-
tion under Honecker, jamming increasingly interfered with the GDR's foreign

345



Christoph Classen

policy. The termination of jamming measures in November 1978 was directly
connected with the GDR's involvement in the Geneva Frequency Plan.

Under these circumstances the benefits of jamming as a defensive measure
would have appeared increasingly questionable from a technical, economical and
political point of view. The end of jamming in the late 1970s was without doubt
overdue. However, the question remains to be answered why the repressive
strategies against the reception of Western broadcasts generally were noticeably
softened from the 1970s (taking into account that in addition to the technical
measures which are the subject of this paper there was raft of other means, in-
cluding legal prosecution)™. To answer this question, the social level of media
consumption has to be taken into account. Ultimately, large parts of the audience
were not prepared to accept limitations in their freedom to choose programmes,
the more so as programme choices were rarely politically motivated. From the
1950s, the radio audience was primarily interested in entertainment programmes
which helped them to cope with the burdens of everyday life. The “personal*
freedom to choose programmes contravened the communist view of the media
being political instruments. In this respect, the fact that the reception of Western
broadcasts was increasingly tolerated from the 1970s only sanctioned a long-
established practice of media consumption. It was more a case of reluctantly
accepting the existing competition than fighting it*. Radio and television had
become consumer goods which eluded the binary categories of East and West or,
to quote Carl Schmitt, friend and enemy. The politicians' attempt to define them
as purely political instruments had failed beyond the scope of jamming.

94 Cf. Dittmar, Claudia, ‘Television and Politics in the Former East Germany’, CLCweb:
Comparative Literature and Culture, 7 (2005), <http://docs.lib.purdue.edu/
cleweb/vol7/iss4/3>; however, this was not the end of all reprisals. They continued un-
til well into the 1980s, in particular on the "lower" levels of the system such as schools,
universities, etc.; on this topic cf. Hochmuth, Hanno, ‘Politisiertes Vergniigen. Zum
Konflikt um das Westfernsehen an Schulen in der DDR’, in: Haufer, Ulrike; Merkel,
Marcus (eds.), Vergniigen in der DDR (Berlin: Panama, 2009), pp. 287-303.

95 Cf. Larkey, Edward, ‘Radio Reform in the 1980s. RIAS and DT 64 Respond to Private
Radio’, in: Vowinckel, Annette et. Al. (eds.), European Cold War Cultures, Perspec-
tives on Eastern and Western European Societies (New York/Oxford: Berghahn,
2012), pp. 76-93.

346



