
Hannah Siegrist
Universität Uppsala, Schweden
E-Mail: hannah.siegrist [at] idehist.uu.se
Projekt
English version below
Der Schienennahverkehr und die Produktion urbaner Räume in Berlin, 1945–1990
Während der Trümmerzeit, die auf den Zweiten Weltkrieg folgte, wurden für den Wiederaufbau Berlins gross angelegte Pläne entworfen. Zu dieser Zeit hat Erwin Kramer - der bald darauf fast 20 Jahre lang zeitgleich die Funktionen als Generaldirektor der Deutschen Reichsbahn und Minister für Verkehrswesen der DDR innehatte – eine Fernbahnstrecke geplant, die die Stadt durchqueren sollte. Diese geplante Strecke hätte den Boulevard "Unter den Linden" auf einer 16 – 18 Meter hohen Brückenkonstruktion überqueren sollen und hätte die Stadt räumlich in einen östlichen und einen westlichen Teil getrennt.
Das Dissertationsprojekt untersucht, wie der Schienennahverkehr - mit Schwerpunkt auf S- und U-Bahn-Systeme – die Produktion urbaner Räume in Berlin im Zeitraum 1945-1990 formte. Hauptthemen sind die parallele Produktion von drei miteinander verbundenen, kulturellen Entitäten – Ostberlin (alternativ Berlin, Hauptstadt der DDR), Westberlin (alternativ Berlin West) und Grossraum Berlin als Ganzes – und das Einwirken der Schienennetzwerke auf diese Triade. Der theoretische Ausgangspunkt des Projektes besteht einerseits aus der Untersuchung von Infrastruktursystemen als groß angelegte ästhetische Projekte, mittels derer territoriale Gebiete voneinander abgegrenzt werden. Zum anderen wird die antreibende Rolle der Staaten bei der Gestaltung solcher Projekte untersucht.
Das Projekt untersucht insbesondere die Städtebaupläne, die im Rahmen der Tätigkeit der Deutschen Reichsbahn entworfen wurden. Dazu wird empirisches Archivmaterial gesammelt und untersucht, darunter teils Dokumente aus den Verkehrsabteilungen nationaler und regionaler Archive und den Sammlungen des Bundesministeriums für Verkehr und des Ministeriums für Verkehrswesen, teils von Verkehrsabteilungen des Berliner Senats bzw. des Berliner Magistrats. Zur Analyse des Archivmaterials werden Methoden aus der Infrastruktur-, Architektur-, Urban- und Mediengeschichte herangezogen.
Hannah Siegrist ist seit 2020 als Doktorandin im Fachbereich History of Science and Ideas an der Universität Uppsala, Schweden tätig. Während ihres Gastaufenthalts am ZZF forscht sie in Abteilung II: Wissen - Wirtschaft – Politik.
English Version
The S- and U-Bahn, and the Production of Urban Space in Berlin, 1945–1990
In the ruins of the Second World War, large-scale plans were developed for the reconstruction of Berlin. Erwin Kramer – who would soon become both Director General of the Deutsche Reichsbahn and the GDR's Minister of Transport, holding both positions for almost twenty years – was at this time planning a long-distance railway line to be built right through the city. With a bridge construction, the line would cross Unter den Linden at a height of 16-18 meters. The elevated, long-distance line would separate the city spatially, into an eastern and a western part. However, paradoxically, precisely this line of separation was envisioned as part of an over-arching and geometric plan for the development of Berlin as a whole. Through the spatial division, the unity of the city would be guaranteed.
The doctoral project "The S- and U-Bahn, and the Production of Urban Space in Berlin, 1945–1990" examines how rail transport - more specifically the S-Bahn and U-Bahn systems - shaped the production of space in Berlin, between the years 1945 and 1990. The main theme investigated is the parallel production of three interconnected cultural entities – East Berlin (or, the capital of the GDR, Berlin), West Berlin (or Berlin West), and Berlin as a whole – and the impact of the rail networks on this triad. The theoretical starting point is an understanding of infrastructures as large-scale, aesthetic projects by which territorial areas are delimited from one another, and an interpretation of states as the creators of these projects.
The project is particularly focused on the urban development planning developed within the framework of Deutsche Reichsbahn’s activities, but empirical material is also collected from a number of archives: from the traffic departments of national and regional archives, from the collections of the Bundesministerium für Verkehr and the Ministerium für Verkehrswesen, and from the traffic departments of the Berlin Senate and Magistrate respectively. The material is then analysed using a range of methods influenced by infrastructure, architectural, urban, and media history.
Hannah Siegrist is a PhD student in the Department History of Science and Ideas at Uppsala University, Sweden, since 2020. During her stay as Visiting Fellow at ZZF Potsdam she researches in Dep. II: Knowledge – Economy – Politics.